- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettioförsta årgången, 1931 /
252

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Meddelanden och aktstycken - Sven Kjöllerström, Visitatio Gustaviana. Ett otryckt dokument av Georg Norman - II. Visitatio Gustaviana

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

252

SVEN KJÖLLER STRÖM

son är födder förr werldenes begynnelse, thet är, förr än all ting
skapad blefwo, är fadrenom i guddom och macht jämliker, födder af
jungfru Maria, af naturen Gud1; genom thenne här äre wi åter
för-likte med Gud, när wi för syndena skuld wore hans. owänner,
såsom S. Påwel säger: Han giorde oss arfwingar till ewigt gods och
delaktiga till himmelrijket, tädan wi med syndene woro ifrå faldne.
Thenne här hafwer lidit, är korsfäster, döder och begrawen etc. för
wår saligheets skull. Honom bära fädernar och apostlarnar
witnes-byrd, genom hans namn måtte wi salige blifwa och att igenom
honom skola synderna förlåtas.

Gud then h. Ande, som utgår af fadrenom och sändes af
so-nenom, såsom Christi witnesbörd om honom Joh. 152: När
hugsvalaren kommer (:säger then h. Anda:), then jag skall sända ider af
fadrenom; thenne han helgar oss, beweker wår hiärtan och tilreder
med hemlige rörelse genom ordet, med hwilket han är kraftig, att
wi troom på Christum och wederkännoms honom för wår återlösare,
försonare och föredagtingare eller medlare.

Thenne samme h. Anda är tridie personen i guddomen, behåller
och bewarar i werldene ena christeliga menighet, hwilken är then
sanna Christi kyrkia, theslikes hans ords och sacraments rätta
brukning. Genom thenne samme h. Anda äre wi underwijste, att wij
troo the dödas upståndelse och ewinnerligit lijf.

Wid thetta sättet understundom predika med få ord om Guds
natur är nog; icke är heller behof mer tilläggia. Theslikes hielper
öfwermåttan till att utläggia och förklara thenna saken, thet är,
At-hanasii troo sammansatt hafwer the artiklar om wår christelige troo3,
hwilka soknepräster särdeles uti städerne måge företaga på ther till
förskickadan tijd, som är h. trefalligheets dag, och henne uttyda
korteliga, på thet att folket utan willo granneliga kan förstå, hwad
mening thet om Gud skall hafwa.

Här till är taladt om lärona4, nämligen hwad soknapräster
alra-mäst i sina församlingar predika skole, att theras lära icke skal lyda
emot then h. skrifts jämning, som är then rätta reglan, som wi i
thenna sak skall oss efterrätta.

Thernäst är ock befütandes efter som Philippus Melanchthon
lärer, att hwad som skall föregifwas för en christelig lärdom skall
wara nyttigt och efter som the ther på höre thet begrijpa kunna. Här
äska wi åter en synnerlig beskedelighet utaf kyrkoprästerna, att the
warligen lära och icke något föregifwa [som antingen är]
twifwel-aktigt eller them sielfwom oförståndeligit. Item om then rättfärdigande
trona skola the så lära then oförfarna almogen, att thes emellan icke

1 L god; Explicatio: natura deus ac homo. = L Joh. V. 3 Explicatio:
Mirifice autem prodest ad hane rem explicandam Symbolum Athanasij,
quem in manus sumere parrochi,... possunt. 4 Här slutar Explicatio.

Slut på
Explicatio.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1931/0270.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free