- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiotredje årgången, 1933 /
13

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Undersökningar - Gösta Kellerman, Från medeltid till reformation. Kyrkliga förhållanden under den utgående medeltiden - 1. Statsindividualism och nationalism kontra universalism. Korstågstanken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i. Statsindividualism och nationalism kontra universalism.
Korstågstanken.

Under det att högmedeltiden erhöll sin särprägel genom
kyrkans internationella maktställning och dess ledande roll inom
kulturlivet, kännetecknas däremot medeltidens tvenne sista
århundraden av den överhandtagande statsindividualismen och av
enhetskulturens upplösning. Sinnet för kristenhetens universella
samhörighet och dess gemensamma uppgifter försvagades alltmer.

Detta stod i nära sammanhang med, att de två makter, som
företrädde denna gemenskap — påven och kejsaren —1 båda
hade mistat en stor del av sin nimbus och auktoritet.1 Den
inbördes tvekampen dem emellan hade i hög grad bidragit till
detta resultat. Visserligen hade påvemakten till synes utgått
såsom segrare. Men kyrkan hade ej med egna maktmedel
kunnat triumfera över kejsaren. För att kunna upprätthålla sin
ställning hade den varit hänvisad till att spela ut den ena
världsliga makten mot den andra.2 När kyrkan härvid valde att gå
samman med de västeuropeiska staterna gentemot den
tyskromerske kejsaren, motarbetade den emellertid sig själv. Ty
huru mycket än påve och kejsare inbördes kämpat om
världsprimatet, så hade dock båda parterna utgått från en och samma
grundidé, nämligen föreställningen om ett kristligt teokratiskt
världsimperium. Samarbete dem emellan hade varit
oundgängligt för att förvandla idéen till ett praktiskt värde. Under det

1 Jfr Enea Silvios ord innan han blev påve: »Kristenheten har inte
mera någon ledare, som den respekterar eller vill lyda. Titlarna kejsare
och påve representera för den blott namn utan realitet, och de, som bära
dem, äro inte mer än tomma skuggor i dess ögon». Cit. efter plrenne
m. fl., La fin du moyen åge, s. 25.

2 von Schubert, Der Kampf des geistlichen und weltlichen Rechts,

s. 48.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1933/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free