- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiotredje årgången, 1933 /
196

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Meddelanden och aktstycken - Brev från John Durie åren 1636—1638 utg. av Gunnar Westin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 O 2

meddelanden och aktstycken

optimism vid ankomsten svart visade sig vara byggd på lösan
sand. Hade han närmare känt den svenska lutherdomens
karaktär vid denna tid, skulle han redan på förhand ha vetat, att
här i landet icke fanns genklang för en maning till samförstånd
och samgående med calvinisterna. Men Durie litade på
Oxenstierna och väntade sig åtskilligt även av den unga drottningens
lärare, Johannes Matthiae, vilken han hade träffat i Tyskland.
Men i Uppsala teologiska fakultet sutto kärva lutheraner, i
Västerås vakade den myndige Johannes Rudbeckius, den
ny-aristoteliska wittenbergskolans man, och i Strängnäs möttes
Durie av den blidare ramisten, men fast lutherske Laurentius
Paulinus Gothus. Främst hos dessa andliga stormän fick Durie
söka motivera och klargöra sina syften. Det blev ett hårt
arbete. När Durie sommaren 1638 begav sig från Sverige hade
han misslyckats i sitt syfte. Han var då icke längre kommen
med de svenska lutheranerna, än han hade varit sex år tidigare,
när han i Tyskland sökt vinna Gustav Adolfs främste
fältpredikant, Johannes Botvidi. Men i Sverige kom hans verksamhet
att ingå som led i en brottning mellan rigorös luthersk ortodoxi
och en mildare lutherdom, en strid, som sedan samlade sig
kring Johannes Matthiae, Johannes Terserus och i viss mening
även drottning Kristina.

Efter vistelsen i Sverige fortsatte Durie sitt arbete i
Danmark och bland nordvästra Tysklands protestanter. Redan
medan han var i Sverige, hade den politiska och religiösa krisen
i England blivit akut genom Lauds försök att påtvinga de
puritanska och presbyterianska skottarna en högkyrklig
gudstjänstordning. Den skotska folkresningen mot den stuartska
kyrkopolitiken började, och det blev uppenbart för alla, att en
fredsstiftare och kyrklig enhetsivrare som Durie främst hade en
viktig uppgift i sitt eget land. Revolutionens utbrott i England
tvingade Durie att avhålla sig från det vidare fredsarbetet under
1640-talet och i stället ägna sig åt de inre frågorna i hemlandet.
Därvid visade det sig, att den skotske presbyterianen i Durie
vaknade till liv igen. Hans period som anglikansk präst och
Lauds tjänare var förbi, och han deltog i Westminster-synoden
som inkallad delegat. I Cromwells Commonwealth fann han
också utrymme för sig och sitt arbete, och då återupptog han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1933/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free