- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
8

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

8

SlGURD LINDQUIST

Ingenting är måhända i detta sammanhang viktigare att utreda
än anlagets, den mystiska begåvningens roll.

b. Söker man en term för att därmed beteckna det
förändrade medvetenhetstillstånd, som det här gäller, står man rätt
så villrådig. Att det i de rent artefakta tillstånden är fråga om
vad vi kalla hypnos lider väl intet tvivel. Men är det samma
sak beträffande de övriga? Här är den enda utvägen att, i
enlighet med det ovan sagda, låta terminologien bestämma sig själv.
Endast ett par synpunkter av allmän art måste här förutskickas.
Ordet hypnos har fått en dålig klang, som vanligt tack vare
dem, som minst veta därom, och det bjuder därför ibland emot
att sätta en sådan etikett på en del fenomen hos höga och heliga
ting. Detta behöver dock ej i förevarande sammanhang oroa
oss; det gäller att komma åt saken, benämningen gör den varken
bättre eller sämre. Vida betydelsefullare är den omständigheten,
att åtskilligt i hypnosens väsen och innebörd fortfarande är
outrett, likaså — och framför allt — dess omfattning. Dess gränser
och möjligheter, dess olika schatteringar och individuellt orsakade
särdrag hava ej helt kunnat preciseras. Vad man vid ett
omdöme har att gå efter, är dess metodik och fenomen, i fråga
om vilka saker enighet tyckes råda. Huru vidsträckt dess
område torde vara, framgår exempelvis av, att tillståndet i fråga
kan, men ej behöver, vara bundet till en hypnotisör; att
medvetenheten — i vår mening — kan vara mer eller mindre lucid;
att medveten behärskning och självkontroll ibland finnes —
särskilt under vissa omständigheter —, ibland saknas eller inskränkts;
att inre samling och självbehärskning ingalunda äro ovanliga i
hypnos, men ingenting att säkert räkna på o. s. v. Naturligtvis
vore det angenämare att för ett så förändrat och variabelt
tillstånd hos medvetandet bruka ett mera neutralt ord, men det
hjälper oss föga.

Av vikt är också att så vitt möjligt särskilja hypnos och
suggestion. Jag skall senare i detta arbete gå närmare in på
en undersökning av suggestionens karaktär och roll på mystikens
område, men förutskickar, att tills dato ingen lyckats åstadkomma
en allmänt godtagen definition på vad suggestion egentligen är.
Definitionerna synas bero av det sammanhang, som lagts till
grund för resp. undersökning, ett förhållande, som både har goda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free