- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
9

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MYSTIKENS VÄG OCH MÅL

I I

sidor och nackdelar, men som kanske i detta fall är oundvikligt.
Terminologien bör även här få »skapa sig själv» (jfr ovan), och
då får den också sin speciella färgning i varje fall. Man vet
ej på förband, om den passar i annan omgivning. Så också
beträffande dess innebörd på mystiskt område. Resultatet
av-min undersökning visar hän på en definition (i anslutning till
Lipps och Wundt) av ungefär följande innehåll: suggestion är
en psykisk påverkan från person eller sak, och förutsättningen är,
att föreställningsströmmen hos subjektet hejdas eller avkopplas,
varför inadekvata orsaker äro i stånd att dominera olika områden
såväl av själslivet som kroppen; suggestionens förverkligande
innebär alltså automatism i en viss mening. Nu är hypnosen
ett läge hos själslivet, där den normala föreställningsströmmen
hejdats, varför förutsättningarna för suggestionens inadekvata
medel finnes. Hypnos och suggestion stå i liknande förhållande
till varandra som en vagn och dess passagerare eller som en
spik och hatten på spiken. En vagn kan tjäna andra syften än
att befordra passagerare och en spik andra ändamål än att bära
en hatt; så kan ock hypnos ha andra uppgifter än att vara en
suggestionens vehikel. Hypnosen innebär en partiell eller total
avkoppling av såväl sinnenas som andra det vanliga
medvetandets intryck, kritik och impulser: själen står där naken och ganska
värnlös •— men måhända också klarsynt för sådana
personlighetslivets områden, som eljest ligga dolda bakom sinnenas täckelse
och under vakenmedvetandets brusande ström. Det är, för att
använda ännu en bild, visserligen sant, att man ingenting jer i
mörker, men också, att synen då skärpes. Suggestion innebär
ett besittningstagande av den sålunda värnlösa själen genom
något fiktivt; ingenting hindrar emellertid, att själen under ett
sådant tillstånd möter realiteter samt uppfylles och behärskas
av dem. Förändrade medvetenhetstillstånd av hypnotisk art äro
alltså som metod ett tveeggat svärd: förvillelse kan inledas och
befästas, men de kunna också skänka möjlighet till ett skådande,
en upplevelse av en vidare och djupare verklighet än den, som
det normala medvetandet lämnar tillträde till. Trots allt får den
möjligheten ej lämnas ur sikte.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free