- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
18

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - A. Den inledande metodiken - 2. Askes

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I 2

SIGURD LINDQUIST

stillastående vatten fördärvas, endast det rinnande behåller sig
friskt, och samma är förhållandet med människan.1

Reglerandet av känslo- och viljelivet sysselsätter kanske
mest den mystiska litteraturen. Taoistiska texter lämna —
som synes redan av ovanstående — stort utrymme däråt. Från
yogasütras yama-niyama-regler kunna anföras termerna ahimsä,
att ej döda, asteya, ej stjäla, brahmacarya, kyskhet, aparigraha,
ej vara girig, och ur buddhismens dasa-sila n:r 1 — 3, 5—9."—
Hesychasmen menar, att nybörjarnas första åtgärder måste
bestå i att minska begären: den som önskar att varda andligen
pånyttfödd och vandra framåt mot ljuset bör försvaga dessa,
skydda sitt hjärta mot dem.3 Den yttre askesen, d. v. s. fasta,
avhållsamhet i alla former, vakor och späkningar, är visserligen
god, men ingalunda tillräcklig; endast upoaoyr] hjälper mot det
inre livets synd.4

I orphiska kretsar går askesen ut på ett renande från de
titanska elementen, ett återgående till det dionysiska i
människan. Ur kretsloppets elände kan hon visserligen endast komma
genom att få del av den gudomliga nåden i mysterierna, men
hon måste förbereda sig härför genom ett »orphiskt liv»,
genom askes.5 Vid de eleusinska mysterierna utgöres
begynnelsen av diverse reningar, fasta och återhållsamhet i alla stycken,
likaså vid mithramysterierna.6

Kristen asketism överhuvudtaget karaktäriseras av
Mont-morand som ingenting annat än en samling terapevtiska
metoder för åstadkommande av moralisk renhet.7 Augustinus
betonar ständigt, att den nödvändiga förutsättningen för
kon-templation är att tillintetgöra själens laster och svagheter8 (De

1 Wieger a. a. s. 142.

2 Methoden s. 24—26.

3 Hausherr a. a. s. 167 ff.

4 Hausherr s. 138.

s ROHDE a. a. s. 402, 414 f., 417 f.

6 De Jong, K. H. E., Das antike Mysterienwesen in
religionsgeschichtlicher, ethnologischer und psychologischer Beleuchtung. 2. Aufl. Leiden
1919. S. 14 anm., 18. 21, 66, 164, 221.

7 Pratt, J. B., The religious consciousness. A psychological study.
New York 1930. S. 383 f.

8 Enarratio in psalmum XLI, § 3; jfr Butler a. a. s. 32. — Augustinus
citeras i det följande efter Mignes edition.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free