- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
19

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - A. Den inledande metodiken - 2. Askes

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MYSTIKENS VÄG OCH MÅL

r9

immortalitate an. 17: animo a corporum consuetudine alienato
atque purgato . . . Quis enim bene se inspiciens non expertus
est tanto se aliquid intellexisse sincerius, quanto removere atque
subducere intentionem mentis a corporis sensibus potuit. Jfr
också De quantitate animae 54). butler framhåller härom, i
samband med redogörelsen för de tre stadierna purgatio,
illu-minatio och unio, att för Augustinus, såsom för alla verkliga
mystici, var det en oavvislig fordran för att nå kontemplation
att själen rensades så, att den blev värdig att nalkas Gud,
varför behövdes lång övning i självförnekelse och självövervinnelse,
i späkning av köttet och dygdens övning, korteligen: asketism
i betydelsen av ’träning’.1 Gregorius den store understryker i
Moralia in beatum Jobum VI: 56—61 att sinnet först och främst
skall renas från sin böjelse för jordisk ära och sinnlig lust, först
därpå kan det bli tal om kontemplation; all disciplin av sinnet
skall avse goda böjelser.2 — I den hel. Bernhards mystik
återfinner butler Augustinus’ trenne stadier.3 Först måste vi
kyssa Kristi fötter i det vi nedfalla i sorg och ånger över våra
synder; håg till kontemplation kommer av lydnaden för Guds
bud; samvetet skall rensas rent från hat och avund och
trätgirighet, ur hjärtat skall bannlysas allt som strider mot den
frid, som bör bestå mellan bröder och den lydnad, som bör
ägnas de äldre; därpå bör man pryda sig med goda gärningars
blomster och söka dygdernas vällukt.4 — Heiler har under
rubriken »via purgativa» sammanfört några korta citat från
andra kristna mystiker av mer eller mindre utpräglad art5. Jag
anför därur följande. Thomas a Kempis: Giv att jag måtte dö
bort från allt, som är i världen .... Ryck mig bort, gör mig
fri från människornas obeständiga tröst .... Giv att allt
jordiskt må bliva mig bittert, att jag må förakta och glömma allt
lågt och skapat .... Befria mig från onda lidelser och rena
mitt hjärta från alla otillbörliga affekter .... Tag bort ur mitt

’ a. a. s. 36. — För Augustinus’ askes se även Cayré, F., La
con-templation augustinienne. Paris 1927. S. 63, 66, 68, 125, 213.

2 Butler a. a. s. 96.

3 a. a. s. 139.

’ Butler s. 142 f.

3 Heiler, Fr., Bönen. En religionshistorisk och
religionspsvkolo-gisk undersökning. Lindesberg 1922. S. 201 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free