- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
28

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - A. Den inledande metodiken - 3. Speciella metoder - b. Kroppsrörelser - c. Andningsreglering

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I 2

SIGURD LINDQUIST

het med kroppsställningen, dansen, andningsregleringen m. fl.
Under vilka förhållanden detta är fallet, är det mig dock ännu
ej möjligt att avgöra, varför frågan t. v. får falla. NICHOLSONS
citat från sufismen äro i varje fall intressanta.1

c. Andningsreglering. I brahmansk och buddhistisk yoga
är detta ett viktigt hjälpmedel tillsammans med psykisk
koncentration, se Methoden s. 39—57. Tao-te-king har liknande
uppfattning; så i bok I, kap. 10: »När man vårdar sin andedräkt,
så att den blir fullkomligt böjlig och smidig, kan man då ej
bli fri från begär som ett dibarn?»2 legge översätter
ordagrannare och tydligare: »When one gives undivided attention
to the (vital) breath . . ,».3 legges mening är vidare, att munken
genom andningsreglering anser sig verkligen kunna nå ända fram
till fulländning.4 Vid genomförandet av ivu wei använder sig
åtminstone den senare taoismen av andningsgymnastik i
vidsträckt måtto.5 Likaså islamitisk mystik.6 Süfism definieras ibland
helt enkelt som kontroll över sinnesförmögenheterna och reglering
av andningen7, en definition, som väl är lika trång som den
HujwiRi avsåg, då han talade om människor, som anse süfism
och dans vara samma sak. Nicholson synes tänka sig, att
süfierna lärt sig metoden från Indien8, vilket är antagligt.

Hesychasmen är ganska utförlig beträffande andningens roll.
Den anser reglering därav vara understödjande för andra metoder.
Beträffande själva tekniken ha vi redan ur tredje bönen i Mé&oSo?
anfört, hur andningen »sammanpressas» samtidigt med att huvudet
böjes ned. Luften får ej fritt strömma ut och in.9 Bönen till
Jesus skall vara liksom »hoplimmad» med andningen, bönen

1 Mystics, s. 64 f.

2 Främmande religionsurkunder III, s. 48.

3 Legge, J., The Tåo teh king (Sacred books of the east XXXIX),
Oxford 1891. S. 53.

4 a. a. s. 54.

5 Chantepie de la Saussaye a. a. s. 205 och 223. Jfr De Jong
a. a. s. 254.

6 Goldziher a. a. s. 165; Pratt a. a. s. 389 f.; Chantepie de la
Saussaye s. 756.

7 Nicholson, Mystics, s. 26.

8 a. a. s. 48.

5 Hausherr a. a. s. 164.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free