- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
37

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - A. Den inledande metodiken - 3. Speciella metoder - f. Fixering

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MYSTIKENS VÄG OCH MÅL I I

förändringar. Man fortskrider från begränsade och materiella
objekt till allt mer obegränsade och immateriella sådana:
ka-sina —> asubha —> anussati —> brahmavihära —* arupakammatthäna;
även nimittas, medvetandets reaktioner, skrida från det yttre,
grövre, till det inre, psykiska: parikammanimitta —>
uggahani-mitta —*patibhäganimitta. Om arüpas säger Visuddhimagga s.
328: »höjande sig över varje medvetande om form,
avkopplande sinnesförnimmelserna, vändande uppmärksamheten från
medvetande om mångfald (skillnad), inträder man i
»rumsoändlig-hetstillståndet» .... Sedan man genomgått detta, inträder man
med upplevelsen: ’oändligt är vetandet’ i
»vetande-oändlighets-graden». Sedan denna genomvandrats, träder man med
upplevelsen: ’intet finnes’ in i det oändliga intets stadium. Sedan
detta genomgåtts, inträder man i ett tillstånd, varest det varken
finnes medvetande eller icke-medvetande (neva-sannä-riäsann
äya-tana)». Det är sistnämnda tillstånd, som speciellt kan identifieras
med asainprajnäta. Texten säger betecknande: det är icke ett
medvetande av vanlig art, men det är icke heller medvetslöshet.
Objektmedvetande i vanlig mening finnes ej längre. Denna
»medvetslöshet» gäller även de vanliga psykiska funktionerna och
innehållen.

Texterna låta de psykiska reaktionerna förtunnas och
slutligen försvinna parallellt med koncentrationsobjektens
subjektivt-objektiva förvandling. Sammanhanget kan uttryckas på
följande sätt. Vare sig det gäller de sensoriska, motoriska,
intellektuella, emotionella eller voluntära funktionernas olika sfärer
eller värdeupplevelser av liknande art, så är det enda instrument,
som användes för avkoppling av reaktionerna i resp. sfär det,
att man utväljer ett objekt i sfären och genom fixativ
koncentration å detta upphäver de övriga. Sker det tillräckligt länge,
ofta och ihärdigt, försvinna ej blott andra reaktioner i denna
sfär ur medvetandet, utan så småningom fixationsobjektet själft
(jfr ovan; Väcaspati till III: 7—8: »asainprajnäta uppstår, då
objekten länge trängts åt sidan»). Den >baning», som man så
förskaffat sig på ett område, åstadkommer ej blott att
koncentrationen så småningom där sker allt snabbare och bekvämare och
att den totala avkopplingen av området till slut sker
automatiskt, utan även, på grund av det associativa momentet i ba-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free