- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
42

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - A. Den inledande metodiken - 4. Ledarens hjälp

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I 2

SIGURD LINDQUIST

hypnotisk påverkan! »The fourth degree leads hirn even to God.
He becomes united with the Deity and sees Him in all things.»

Av allra största betydelse är detta uttalande som
belysning-av, vad identiteten med Gud psykologiskt innebär för süfiern.
Det är en suggestivt åstadkomme7i identitet med meditationsobjektet
av samma art som vi återfinna i Indien och i vanlig hypnos.
Mystikern upplever »jag är Gud!», men vet å andra sidan, att
han och gudomen ej är samma sak. Svårigheten är att förklara
de båda motsatta erfarenheterna; man kan göra det endast om
man ständigt har klart för sig, att vardera tillhöra var sin
medvetenhetsform, och att det innebär synnerligen stora svårigheter
att på vakenmedvetandets språk tolka den egenartade mystiska
upplevelsen. I det mystiska tillståndet finnas tydligen ej alltid
exakta motsvarigheter till våra normala distinktioner mellan
enhet oeh mångfald. Vi återkomma härtill.

Från BUBER1 och NICHOLSON2 anför jag Tawakkul-Begs
berättelse om sitt införande i mystiken av Mollà-Shàh (död
1660 el. 1661). Kommentarerna äro mina.

»Under en hel natt samlade mästaren sin ande över mig,
medan jag riktade min meditation på mitt hjärta, men ändock löste
sig ej mitt hjärtas boja. På så sätt förgingo trenne nätter under
vilka han gjorde mig till föremål för sin koncentration, utan att
någon verkan förmärktes. Under den fjärde natten sade
Mollå-Shåh: ’I natt skola Mollå-Senghin och Salih-Beg, som båda äro
lätttillgängliga för ekstatisk påverkan, rikta hela sin andekraft på dig’.
De lydde, och jag å min sida förblev hela natten sittande med
ansiktet vänt mot Mekka i det jag samlade alla själens krafter till mitt
hjärta. Vid morgongryningen märkte jag något ljus och klarhet i
mitt hjärta, men jag kunde varken urskilja färg eller form.»
Medvetandet har förändrats, men visionärt tillstånd, vilket eftersträvas,
har ännu ej inträtt. »Schejken sade: ’Ditt hjärta innesluter en
oändlig myckenhet av färger, men det har blivit så mörkt, att det
mystiska vetandet ej har kunnat återge det glansen och
genomskinligheten. Ögonblicket är nu kommet, då jag själv skall visa, hur man
upplyser det.» Detta är klar och tydlig suggestion under
förhållanden, som kunna tyda på ganska djup, men ej amnestisk hypnos.
Mästaren äger stor skicklighet i att omedelbart anknyta sina
suggestioner till den lämpliga, begynnande visionära, dispositionen, som

1 Ekstatische Konfessionen. Jena 1909. S. 31 ff.

2 a. a. s. 141 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free