- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
50

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - A. Den inledande metodiken - 4. Ledarens hjälp

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I 2

SIGURD LINDQUIST

sütra och Butler här ovan. I anslutning till Dessoirs teorier1
för liknande parapsykologiska fall tänker jag mig, att det
psykologiska faktum ligger så till, att från början vissa delar av det
undermedvetna själslivet aktiverats genom behandling av ledare,
eventuellt genom autohypnos — för sistnämnda möjlighet sätter
jag dock frågetecken —, alltså enligt i) eller 2) ovan, och att
dessa undermedvetna områden genom att på så sätt oupphörligt
övas få ett självständigt sammanhang, en slags kvasipersonlighet
utformas, varvid dessa yttringar av själslivet på grwid av sin
undermedvetna karaktär måste framstå som främmande, utifrån
kommande krafter (gudar, änglar etc.) för vakenmedvetandet.
öessoirs term automatism är betecknande för detta fall.

Att ett sammanhang existerar mellan dessa tre av mig
preliminärt föreslagna typer, är uppenbart.

b. Vad kristna mystici angår, måste jag först framhålla,
att vi här ej ha användning för CoES ur andra synpunkter
gjorda indelning av de religiösa ledarepersonligheterna i
scha-maner, vilkas uppgift vore att hindra stammens medlemmar från
att handla som individer; präster, som på förhand lämna
föreskrift om hur individen skall handla, och profeter, som avse att
höja och befria den individuella personligheten.2 Inom mystiken
äro utgångspunkterna annorlunda beskaffade, vilket torde framgå
av de båda exempel, jag i det följande särskilt sysselsätter mig
med, Teresa och madame Guyon. Båda, men speciellt Teresa,
äro dessutom i ett annat avseende intressanta, i det att de så
väl inse nyttan av en bestämd metod och ledning, att de själva
ofta uppträda som lärare i mystik åt andra.3

Vad den heliga Teresa beträffar, är det full av förväntan
att uppdaga nya och viktiga sidor i en andlig ledares roll,
som man vänder sig till hennes självbiografi, vilken också i
andra stycken visar sig vara mycket givande. Och man blir ej
besviken, men säkert är också, att man finner något annat än
vad som kanske väntades.

1 Dessoir, M., Vom Jenseits der Seele. 6. Aufl. Stuttgart 1931.

2 COE, G. A., The psychology of religion. Chicago 1917. S. 132 och

175 ff-

3 Delacroix, a. a. s. 6.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free