- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
58

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - A. Den inledande metodiken - 4. Ledarens hjälp

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IOO

SIGURD I-INDQUIST

que je puis appeler Communication, et que je n’avais jamais
eue avec personne.»1 A andra sidan är det tydligt, att mme
Guyon i sin tur utövar ett liknande inflytande på La Combe.2

Av största betydelse för att förstå innebörden i vad som
sker är vidare berättelsen om, hur La Combe botade hennes
sjukdomar:

»Sitöt qu’il entra dans la maison, sans que je le süsse, mes
douleurs s’apaisèrent, et lors qu’il fut entré dans ma chambre et qu’il
m’eut beni m’appuyant les mains sur la tëte, je fus guérie
parfaite-ment . . . Les médecins furent si fort surpris, qu’ils ne savaient à
quoi attribuer ma guérison ... 11 me resta cependant une toux
assez forte ... le Père la Combe . . . me dit: que votre toux cesse\
eile cessa d’abord ... je ne toussai pius de tout.»3

La Combe kunde, i likhet med våra dagars hypnotisörer,
åstadkomma samma resultat även genom enbart skriftlig
tillsägelse:

»Notre Seigneur . . . me donna à 1’égard du P. la Combe une
obéissance si miraculeuse, qu’en quelque extrémité de maladie que
je süsse, je guérissais lors qu’il me 1’ordonnait soit de parole, soit
par lettre.»4

Innan jag går att söka visa det psykologiska sammanhanget,
vill jag med det redan citerade sammanställa La Combes
tillvägagångssätt, då mme Guyon vid ett tillfälle var mycket sjuk
och kände döden nalkas. Här som eljest ledes tanken med
nödvändighet till att det var fråga om en åkomma av psykisk
art, efter allt att döma hysteri. »Cependant la mort s’approchait
toujours de mon coeur, et je sentais les convulsions qui
occu-paient mes entrailles remonter jusque là.» Observera här och i
det följande den hysteriska lokaliseringen, som ingenting har
med anatomiska och fysiologiska förhållanden att göra; vidare
kunde det vara skäl att erinra om indiska paralleller från i
synnerhet hathayoga (se Methoden).

»Je puis dire que j’ai senti la mort sans mourir. Le Père,
qui était à genoux proche de mon lit, remarquait le changement de

1 Vie, I, s. io.

2 Se t. ex. Vie, II, s. ii f.

3 Vie, II, s. 25 f.

4 Vie, II, s. 123 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free