- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
66

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - A. Den inledande metodiken - 4. Ledarens hjälp

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IOO

SIGURD I-INDQUIST

Sedan La Combe fängslats, lärde mme Guyon känna
Fénélon, men deras förhållande till varandra var och förblev helt
annorlunda.1

Som sammanfattning vill jag alltså framhålla följande.

1) Hypnos i vanlig mening förekom ej hos Teresa eller
mme Guyon. Åtgärder härför behövdes ej, ty den disposition
för mystiska tillstånd, som sådan eljest avser att på en del andra
håll framskaffa, existerade redan genom en psykisk konstitution
av åtminstone delvis hysterisk natur.

2) Ledarens roll var hos Teresa relativt oviktig, däremot
hos mme Guyon dominerande genom den suggestion, som denne
utövade. Suggestionen var av samma natur som vi eljest möta
vid hypnos, och det tillstånd, vartill den ledde, kan betraktas
som likartat med hypnos. På grund av den redan förefintliga
dispositionen spelade emellertid biktfäderna mestadels allenast
rollen av mera passiva »katalysatorer» för
medvetenhetsprocessens förändring, samtidigt som de medelst suggestion gåvo
riktning och innehåll åt själslivet i dess nya form, ett innehåll, som
på grund av de förändrade förhållandena var oerhört mycket
starkare laddat med psykisk energi än i vanliga fall och som
därför kunde få högst egenartade och vittomfattande resultat.
Hos nämnda mystici ha vi m. a. o. att räkna med automatismer
(se ovan sid. 49 f.).

c. Jag har ägnat stort utrymme åt diskussionen av
ledarens roll, enär vi där enligt min mening stöta på något högst
väsentligt i fråga om mystikens metoder. Det har redan
tidigare i detta arbete nämnts, att det finnes en stor grupp
autokon-templativa metoder, främst bland dem koncentration eller
fixering. Nu ha vi sett den andra stora avdelningen, som jag vill
kalla den suggestiva metoden, vilken kan delas i tvenne
grupper, dels den som bygger på hypnotiska åtgärder vid vanlig
»normal» psykisk konstitution — jag kallade denna
heterokoti-templation — dels den som utlöser redan i konstitutionen
förefintliga anlag för automatism. Beträffande de autokontemplativa
metoderna har jag också påpekat, att dessas användande i och

1 Delacroix, a. a. s. 182 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free