- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
67

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - A. Den inledande metodiken - 4. Ledarens hjälp

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mystikens väg och måI.

I O 1

för sig visserligen är ägnat att förändra medvetenhetstillståndet,
men ingalunda kunna på f örhand f örväntas att resultera i
mystiska tillstånd. Här kommer nu sambandet mellan de olika
metoderna fram: den suggestiva, av vilkendera arten den än är,
ger det härvid för mystik erforderliga komplementet.

Vidare ses av exemplen från olika håll, att kristen och i
allmänhet vad vi vant oss att betrakta som högre mystik tillhör
den suggestiva och närmare bestämt den »automatiska» gruppen.
Där ges större utrymme åt anden, mindre åt tekniken.
Överallt, å andra sidan, där utvecklingen tenderar mot magiens
supre-mati eller där över huvud taget intresset för det levande
religiösa momentet i mystiken skjutits åt sidan för det renodlat
tekniska, för framtvingandet av saliga själstillstånd, för den sig där
allt mer utvecklande människosuprematien över det gudomliga
och heliga — magien —, där gäller det i första rummet den
koncentrativa metoden, visserligen med tekniskt fulländad
suggestiv hjälp, och då i heterokontemplationens eller snarast den
rena hypnosens tecken.

I varje fall är det skäl att erinra om, att det är osäkert,
om ren autokontemplation — alltså utan förberedande
heterohypnos och suggestion — någonsin existerat. Jag tror det ej
— det finns inga säkra och otvetydiga belägg. I nästa kapitel
får jag tillfälle att med hjälp av mystikens fenomen motivera
min åsikt närmare.

d. Innan jag lämnar detta kapitel vill jag tillägga några
principiella synpunkter beträffande hypnosens och suggestionens
väsen i belysning av dess användning i mystikens tjänst.

Hypnos definieras väl i regel som ett på artificiell väg fram- ■
bragt och själft till sin natur »artefakt» själstillstånd. Icke blott
metoderna för dess framkallande utan även dess fenomen synes
bestyrka detta. Att detta syftes vara korrekt beträffande den
va7iliga experime7itella hyp7iosen står utom varje tvivel. De flesta
människor kunna genom en mer eller mindre omständlig tekniks
bistånd försättas i detta tillstånd, och då suggestibiliteten ofta
(men visst inte alltid) därimder är starkt förhöjd genom
bortfal-hi7ide av vakenmedvetandets hä77tningar, kan i många fall
lämpliga suggestioner uppbygga snart sagt vilka fantasiprodukter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free