- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
77

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - B. Inledningsprocessens fenomen - 1. Psykiskt orsakade fysiologiska fenomen av negativ art

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MYSTIKENS VÄG OCH MÅL

I07

dersökningen hittills. Det är på det därstädes redan vunna,
jag önskar bygga vidare.

1. Samtliga yttre åtgärder åsyfta att eliminera fysiska
ir-ritament och därmed sammanhängande fysiologiska reaktioner.

2. De psykiska metoderna avse att avkoppla både fysiska
och framförallt psykiska retningsorsaker med tillhörande
fysiologiska och psykiska reaktioner.

8. Följaktligen kunna vi förvänta, att de fysiologiska
fenomen, som vi nu närmast ha att behandla, skola visa sig vara
av negativ natur, a-funktioner på såväl det motoriska som
sen-soriska området. En del följdfenomen, speciellt av kataleptisk
art, böra jämväl beaktas.

4. Inhibationen synes såväl i metodiskt som
fenomenolo-giskt hänseende fortskrida utifrån—inåt, från kroppsliga till
själsliga funktioner, och detta vare sig fysiska eller psykiska
metoder komma till användning. Jag anser det därför också
oriktigt, att över huvud taget använda termen »mystiska» fenomen
om dessa företeelser: de mystiska fenomenen böra uteslutande
vara en frukt av det förändrade medvete?ihetstil/ståndet själft.

b. Några av följande exempel torde avse kataleptiforma
följdfenomen av själva metoden. Yogasütra 3:31: »(genom
koncentration) å kTirmanädi (»sköldpaddsröret») ernås orörlighet
(sthairya)». Kommentatorn Vyäsa är tydligare: »genom att
man koncentrerar sig därå uppstår ett orörligt tillstånd
(sthira-pada) liksom hos en orm eller en ödla». Såväl woods som
Tuxen tolka detta som katalepsi.1 Hathayogapradlpikä IV: 82:
»sedan yogin tillslutit öronen med sina händer skall han rikta
sin uppmärksamhet på det ljud, som han hör (från sitt inre),
tills han uppnår ett stadium av orörlighet (sthirapada)».
Författaren till Siva Samhita V: 155 skiljer icke klart mellan
metodens och tillståndets fenomen: därpå ernår yogin orörlighet
(niscalatä) genom samädhi-haxmomen ; troligtvis borde i st. f.
samädhi ha stått dhàranä eller liknande.

Taoisten Tschvvang-tse skildrar ekstaser, vid vilka kroppen
stelnar som torrt trä;2 huruvida endast de förberedande åtgär-

1 Methoden s. 42 f.

2 Ci.emen a. a. s. 10.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free