- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
84

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - B. Inledningsprocessens fenomen - 1. Psykiskt orsakade fysiologiska fenomen av negativ art

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IOO

SIGURD I-INDQUIST

betygar, att ingen som ej utträder ur den naturliga tillvarons
palats kan nå sanningens ort.1 Upphävandet av alla funktioner
(sifat), som framkallas genom individens reaktion inför
yttervärlden, fattas gärna av süfierna under bilden av druckenhet.2
Goldziher anför Jalål-al-din Rümis ord: »Mache dich rein
von allen Attributen des Selbst, damit du dein glänzendes
Wesen erschauest.»3 Detta avser givetvis icke endast
sinnessfären, jfr nästa avdelning. Ibn Sabcin från Murcia uppställer
som süfierns högsta mål uppgåendet i Gud genom färdigheten
att låta de gudomliga nådegåvorna inströmma i sig, utplåna
sinnesintrycken och rena de andliga intrycken;4 här ha vi alltså
en väl utförd skillnad mellan processen och målet för
densamma. MäSSIGNON anför Bakr Shibli:5 >• Dévëts-toi de tout,
et tu Nous rejoindras totalement!» ävensom Yazid Bistàmis
självbekännelse: »Je me suis dévëtu de mon àme (charnelle,
nafs), comme le serpent dépouille sa peau; puis j ai considéré
mon essence; et voici que mon »je», c’est Lui!» De båda
stadierna skilj as tydligt at: först det inledande, negativa, sa det
fulländade mystiska tillståndet och dess rent positiva innehåll.
—- Buber citerar Ràbia, som beskriver identiskt samma process
och de erfarenheter, som den innehöll och ledde till:6

»Als der erhabene Herr mein vergängliches Wesen vernichtend
mich an seiner unvergänglichen Dauer teilnehmen liess, ward die
Klarheit meines Auges ins Unbeirrbare gesteigert. . . . Ich schloss
die Öffnung meines Ohres, ich zog meine Zunge in meinen
ohnmächtigen Mund zurück, und ich warf das geliehene Wissen hin,
das ich von den Kreaturen gelernt hatte. Dank dem Beistande des
erhabenen Herrn entfernte ich von mir mein sinnliches Wesen.»

Samma tankar och erfarenheter möta utan tvivel i taoismen.
Sä säger Tschwang-tse, bok 11:2:4:’ »When your eyes see
nothing, your ears hear nothing, and your mind knows nothing,
your spirit will keep your body, and the body will live long.

* Goldziher a. a. s. 157.

2 Goldziher s. 157.

3 a. a. s. 157.

4 Goldziher s. 158 f.

5 a. a. s. 79.

6 Buber a. a. s. 14 f.

7 Legge a. a. s. 299.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free