- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
85

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - B. Inledningsprocessens fenomen - 1. Psykiskt orsakade fysiologiska fenomen av negativ art

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MYSTIKENS VÄG OCH MÅL I07

Watch over wbat is within you, shut up the avenues that
con-nect you with what is external.» Ett annat ställe talar om hur det
kroppsliga försvinner när mystikern stiger mot ljuset: efter
tre dagar var han skild från det lekamliga, efter sju dagar
från allt.1

Likaså innebär tydligen hasidismens kawwånå att det
kroppsliga avklädes, så att man exempelvis vid bönen ej vet, om man
befinner sig i denna världen eller ej.2 Ju högre man önskar nå
i kawwänä, desto fullständigare måste sinnesförnimmelsernas
störande inflytande utestängas.3 Intressant i vårt sammanhang
är ysanders karaktäristik av hasidismens ekstas, varom han
bl. a. påpekar:4 »Gewöhnlich ist der Unterschied der
Legendentypen, dass ein Aufenthalt in den oberen Welten und in
der Halle des Messias ein gleichzeitiges Erlöschen der
körperlichen Funktionen erfordert, während Fernschauen oder dergl.
in wachen Zustand oder Trance vor sich gehen kann.»

Även från grekiskt religionsområde saknas ingalunda
uppgifter om analgesi o. dyl.5

Vi vända oss därpå till kristendomen och finna följande.

Origenes betonar nödvändigheten av att »tillsluta» sinnena
och se med anden, att vända sig bort från det kroppsliga och
väcka själens öga för att kunna se Gud.6 Pseudodionysios
hävdar, att vid mystisk kontemplation måste såväl sinnena som
de intellektuella operationerna jämte allt vad därmed
sammanhänger lämnas.7 I Enarr. in psalm. XLI, § 7, § 9, talar Augustinus
om, hur själen bör draga sig undan från sinnesverksamheten,
som avbryter och stör, för att kunna se sig själv i sig själv
och se sig avspeglad i sig själv. I alla dessa exempel synes
det mig klart, att författarna avse vägen fram till den mystiska

1 Buber a. a. s. 217. — Wieger nämner a. a. en rad arbeten, som
synas avse dessa saker (bl. a. s. 33, 36, 65, 76, 118, 201.) — Se också
beträffande analgesi clemen a. a. s. 10.

a Ysander a. a. s. 179.

3 Ysander s. 180.

4 a. a. s. 215. Jfr även s. 219.

5 Rohde a. a. s. 310 f. anm.

6 Clemen s. 22.

7 BUTLER a. a. s. 5. — Jfr Augustinus’ uppdelning av
perceptions-objekten i corporalia, spiritualia (t. ex. minne och fantasi) och intellectualia.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0095.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free