- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
88

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - B. Inledningsprocessens fenomen - 1. Psykiskt orsakade fysiologiska fenomen av negativ art

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IOO

SIGURD I-INDQUIST

sinnesförnimmelser. Den hel. Bernhard uttrycker sig på samma
sätt1, likaså Ruysbroeck2, för att inte tala om Plotinos: vi måste
skynda att fara härifrån, att lösgöra oss så mycket som möjligt
från kroppen.3

Få mystici äro så utförliga och klara beträffande dessa ting
som San Juan de la Cruz. I Subida del Monte Carmelo 1:9
säger han:

»De lo dicho se colige que, para que el entendimiento esté
dispuesto para esta divina union, ha de quedar limpio y vaci’o de
todo lo que puede caer en sentido, y desocupado de todo lo que
puede caer con claridad en el entendimiento l’ntimamente sosegado
y acallado, puesto en fe.»4

Grundligast behandlar han saken i tredje bokens första
kapitel; där säges bl. a. helt allmänt:

»Comenzando pues por las noticias naturales, digo que noticias
naturales en la memoria son todos aquellas que puede formar de
los objetos de los cinco sentidos corporales, que son, oir, ver, oler,
gustar y tocar, y todas las que å este talle ella pudiere fabricar y
formar. De todas estas noticias y formas se ha de desnudar y vaciar,
y procurar perder la aprehension de ellas, de manera que en ella
no dejen impresa noticia, quedàndose lo mas que pudiere desnuda,
como si no hubiere pasado por ella, olvidada y suspendida de todo.»5

Det är den förverkligade anestesien, som Juan ger det
bekanta namnet »sinnenas natt», la noche del sentido, vilket också
är namnet på första boken av hans arbete Noche escura del alma,
själens mörka natt. Särskilt i kap. 86 framhäves denna sinnenas
natt som ett metodens resultat, och överhuvud taget, där och
eljest, som en nödvändig förutsättning för att nå mystikens land.
Sinnenas natt, säger han, är jämförelsevis vanlig, men inträder
hastigast hos personer, som äro vana vid koncentration.

1 Butler a. a. s. 144.

2 Butler s. 210 anm.

3 butler s. 340. Ett par senare författares synpunkter i dessa ting
finna vi hos Butler s. XLIII, XLIX, 345.

4 Biblioteca esp. s. 28.

5 Bibi. esp. s. 66.

6 Bibi. esp. s. 108.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free