- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
102

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - B. Inledningsprocessens fenomen - 2. Av processen betingad psykisk avkoppling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I I 2

SIGURD LINDQUIST

säger sütran; därför gäller det att se inåt och ej fästa sig vid
den ytliga uppfattningen av tingen. När sinnet (citta) är bundet
vid den yttre verkligheten, uppstår kunskap (jnäna) och
tankeverksamhet, men den verkliga insikten (prajnå) erhålles först,
när inga bilder, illusioner, finnes, alltså vid en högre form av
medvetande — där ha vi det mystiska tillståndet, målet efter
den långa och besvärliga vägen. Målet är sålunda att nå ett
tillstånd då alla dessa vrttis äro upphävda: »en bodhisattva skall
hava sina tankar vakna utan att stödja sig på något som helst»,
säger Vajracchedikä kap. XIV. Detta kallas apratisthita. En
bodhisattva-mahäsattva befinner sig i prajnäs fulländade tillstånd
då han förbliver i tomheten. Han kallas tathägata, enär han ej
låter sitt medvetande dröja någonstädes, varken sysslar med
skapade eller oskapade ting — och ändock ej är långt borta från
dem (Astasähasrikä II: 34 Han befinner sig då i den samadhi,
som kallas mäyopama, spegellik, eller måhända i den ännu högre
vajravimbopama samadhiMåyä, illusionen, är övervunnen.
Jag anför SUZUKIS översättning av detta viktiga ställe.

»O Mahamati, by deeds of great love (mahäkarund), skilful
means (upäya), and effortlessness (anabkogacarya), a Bodhisattva
reviews all beings and knows that they are like maya, they resemble
shadows, they are not produced by causes; and, further, knowing
that the world exists not outside the mind, he leads a life of
form-lessness (animittd). As he gradually goes up to higher stages (bhumi),
he will realise a State of Samadhi where he comes to the
under-standing that the triple world is Mind itself (cittajnätra). The
Samadhi he attains is called Mäyä-like (mäyopama). He will further
free himself from all images, perfect his knowledge, and realise that
things are unborn, and entering upon the Samadhi called
Vajravimbopama, will obtain Buddhabody.»3

Det finnes, som vi sett, dock för buddhisten en verklighet:
han förkastar alla begrepp, både varande och icke-varande (asti
och nasti, sal och asat). evighet och nihilism (såsvata och uccheda),
varaktigt och momentant (nitya och anitya) o. s. v. Då världen
säges vara lik mäyä, skall även detta förstås subjektivt, säger

1 Suzuki a. a. s. 95.

2 Suzuki s. 100, 202 f.

3 Suzuki s. 97. — Den kinesiska buddhismen liar direkta
motsvarigheter till arüpajhänas, se Suzuki s. 388 f. under arüpya.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free