- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
112

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - B. Inledningsprocessens fenomen - 2. Av processen betingad psykisk avkoppling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I I 2

SIGURD LINDQUIST

gnosticism finna vi överallt ett uttryckligt betonande av
nödvändigheten av att upphäva relationerna med det kroppsliga,
sinnliga och allt vad i människans psykiska liv därmed kan
sammanhänga.1 Denna frigörelse återkommer man till under
olika bilder och former överallt i alla ritual och andra bruk.
Betecknande är den frygisk-egyptiska seden att med blod
tillsluta sinnesorganens portar: mun, näsa, ögon och öron.2 Den
förnämsta riten är emellertid överallt dopet, som är och
förblir i oupplösligt sammanhang med föreställningen om döden3,
givetvis, i första rummet den mystiska döden. I nära
gemenskap härmed stå olika omklädningsceremonier och
förvandlingsbruk4, ävensom vandringarna genom och omkring heliga ställen.
Överallt är det, enligt min mening, uteslutande fråga om
symboler för inhibationen av det vanliga psykofysiska livet, för att
därmed skaffa själva förutsättningen för att nå målet, föreningen
med gudomen, vilket framställes under bilden av tspö; "fà|io;.5
Alltså: processen använder sig av symbolen dopet-döden, resp.
förvandling; unio mystica av bröllopsbWàen eller över huvud
taget en kärleksförening. Även det sakramentala ätandet och
drickandet hör givetvis hit. Riter och bilder äro, som synes,
få men expressiva.

Genom Reitzensteins och andras arbeten torde
förhållandena i detta fall beträffande mysteriereligionerna ligga så klart
i dagen, att jag kan nöja mig tned nyss gjorda sammanfattning.
Träffande säger nämnde författare, a. a. s. 200, om mysten:
»Das Ziel ist, Pneumatiker, unkörperlich zu werden.»

Plotinos åskådning är av stort intresse beträffande här
ifrågavarande förhållanden. Jag följer nedan i mycket ARNOU’s
utmärkta framställning.6

1 Exempel giva i riklig mängd De Jong a. a. s. 59, 63, 242 ff., 252 f„
ReitZENSTEIN, a. a. s. 45 ff, 174, 178, 181, 200, 208 f., 211, 260, 292 f.

2 Reitzenstein s. 45.

3 Exempel: Reitzenstein s. 20 f., 165, 221, 230, 233.

4 Exempel: Reitzenstein s. 40, 45 ff, 97, 263 f.

3 Exempel: Reitzenstein s. 22, 49, 102, 245. 247, 248 f., 251, 252.

6 Arnou, R., I.e désir de Dieu dans la philosophie de Plotin. Paris 1921.
— Texter: Plotini Enneades edidit Ricardus volkmann, I—II. I.ipsiae
1883—1884.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free