- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
114

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - B. Inledningsprocessens fenomen - 2. Av processen betingad psykisk avkoppling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I I 2

SIGURD LINDQUIST

nichts Niedrigen Begierde haben darf, versteht sich . . . die Seele . . .
durchaus rein von allen Leidenschaften . . .»"

Att så rena sig är samtidigt att samla sig, det är att både
höja sig och gå inåt i sig själv.

»Das wahre Erwachen ist ein wahres Aufstehen vom Körper,
nicht mit dem Körper. Das Aufstehen mit dem Körper ist ein
Hinübergehen aus einem Schlaf in einen andern, gleichsam ein
blosser Wechsel des Lagers; das wirkliche dagegen ist eine
vollständige Trennung vom Körper.»2 — »So müssen wir wiederum
hinaufsteigen zum Guten, nach welchem jede Seele strebt. . . . Wir
erlangen es nun indem wir hinaufschreiten nach oben, uns
hinaufwenden und das Kleid ausziehen das ivir beim Abstieg angetan habend

Så lär Plotinos om y.iftapat;. De termer, han mest
använder härför äro följande4: à-^aipetv, taga bort (enlever); XWP’~
«sov, avskilja (séparer); ^wpiCsaftat, skilja sig (se séparer);
ànoazrj-vai, avlägsna sig (s’éloigner). — Allt skall avskiljas: àcpsÅs (àcpnr]at)
-àvxx.5 Själen är i sig själv ren och underbar, men jordelivet
och dess erfarenheter ha tillfogat åtskilligt, som skall tagas bort:
xà Ttpocj—Äaafrèv sv "fsvéasi iqrjasiv6; detta kan ske utan
olägenhet, ty själen förblir alltid något annat än det så tillagda:
xà y.sv.aS-àpö-ai xtpacpscn? iXXozpiou -àvxo?7, »das Reinsein ist
eine Entfernung alles Fremdartigen8,» »Widrigen.»9

Ursprungligen voro människorna utan kropp, xxd-apoci, men
i viss mening dock individer. Men nu har en andra människa
blivit tillagd, TtpcasXr]Xu-frsv, som vill vara annorlunda, åXXcc,
stvai MXw, på samma sätt som hörseln blir till handling genom
att ordet tillkommer.10 Ursprunget till det onda är xöX|ia,
djärvheten, ysvsaij, vardandet, fj 7tpwxn] éxspoxyjs, den första
åtskillnaden, och önskan att éocozoO sivxi, vara sin egen herre.11 TöAjia

1 Enn. I, 2, 5. Härder a. a. s. 185.

2 Enn. III, 6, 6. Müller a. a. s. 222.

3 Enn. I, 6, 7. Härder s. 9.

4 Arnou a. a. s. 199.

5 Enn. V, 3, 17 och IV, 3, 32. ARNOU s. 200.

6 Enn. IV, 7, 14. Arnou s. 201.

7 Enn. I, 2, 4. arnou s. 201.

8 Müller s. 16.

9 Härder s. 184.

10 Enn. VI, 4, 12 och 15.

" Enn. V, i, i.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free