- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
117

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - B. Inledningsprocessens fenomen - 2. Av processen betingad psykisk avkoppling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MYSTIKENS VÄG OCH MÅL

II7

Pseudodionysios säger till Timotheos, att han måste
oupphörligt och helt draga sig undan sig själv och allt annat,
övergiva och befria sig från allt, om han vill nalkas det gudomliga
Mörkret, som överträffar allt som är till.

»Unto this Darkness which is beyond Light we pray that we
may come, and through loss of sight and knowledge may see and
know That Which transcends sight and knowledge, by the very fact
of not seeing and knowing; for this is real sight and knowledge. . . .
(The mind) enters into the really mystic Darkness of Unknowing
wherein it renounces all the perceptions of the understanding, and
abides in That Which is wholly intangible and invisible, belonging
wholly to Him that is beyond all, through being by inactivity of all
Cognition united in its highest part to Him Who is wholly
unknow-able, and by knowing nothing knows in a männer that is above
understanding. . . . That most divine knowledge of God which takes
place through ignorance, in the union which is above intelligence,
when the intellect, quitting all things that are, and then leaving
itself also, is united to the superlucent rays.»1

Augustinus’ tankar läsa vi i sammanhang med ett här tidigare
meddelat belägg:

». . . sileant et poli, et ipsa sibi anima sileat, et transeat se
non se cogitando, sileant somnia et imaginariae revelationes, omnis
lingua et omne signum, et qnidquid transeundo fit, si cui sileat
omnino; quoniam si quis audiat, dicunt haec omnia, Non ipsa nos
fecimus, sed fecit nos qui manet in aeternum: his dictis si jam
taceant quoniam erexerunt aurem in eum qui fecit ea, et loquatur
ipse solus, non per ea, sed per seipsum, ut audiamus verbum ejus,
non per linguam carnis, neque per vocem angeli, nec per sonitum
nubis, nec per aenigma similitudinis; sed ipsum quem in his amamus,
ipsum sine his audiamus, sicut nunc extendimus nos, et rapida
co-gitatione attigimus aeternam Sapientiam super omnia manentem; si
continuetur hoc, et subtrahantur aliae visiones longe imparis generis,
et haec una rapiat et absorbeat et recondat in interiora gaudia
spectatorem suum, ut talis sit sempiterna vita, quale fuit hoc
mo-mentum intelligentiae, cui suspiravimus; nonne hoc est, Inträ in
gaudium Domini tuir

Augustinus avser tydligen bl. a. den tranquillitas, som är
hans femte stadium pa vägen till målet, vilket i sin tur ut-

■ Butler a. a. s. 5 f.

2 Confess. IX, 25.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free