- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
119

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - B. Inledningsprocessens fenomen - 2. Av processen betingad psykisk avkoppling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MYSTIKENS VÄG OCH MAL

IIQ

sak. Må min själ, säger han, avlägsna sig från minnet av de
förhandenvarande tingen, må den avkläda sig icke blott begäret
efter utan även bilderna av de ting, som äro här nere, de
kroppsliga: endast en sådan cxcessus kan kallas kontemplation. Du
har ännu ej färdats lång väg om du ej genom sinnets renhet
kan höja dig över (transvolare) de bländverk av kroppsliga bilder,
som från alla håll strömma in.1 Om det någonsin, yttrar han
vidare, har hänt någon av eder att vid något tillfälle ha blivit
så bortryckt och dold i Guds hemliga helgedom, att han ej
längre kunnat störas av sinnenas behov eller av trycket av någon
omsorg eller av svedan av någon synd, eller — vilket är ännu
svårare att hålla borta — av den materiella världens
inströmmande bilder — en sådan person kan, då han återvänder till
oss, fröjda sig och säga: ’konungen har fört mig in i sitt
sov-gemak’.2

Rickard av S:t Victor († 1173) har liknande ord: kärlekens
tredje grad är inne, när människans sinne är så bortryckt till
det gudomliga ljusets avgrund, att det, alldeles omedvetet om
yttre saker, ej känner sig själv och helt går upp i sin Gud;
i det tillståndet hålles det i stillhet och de köttsliga begärens
hord insöves i djup sömn; när sinnet i detta tillstånd avlägsnas
från sig själft, är det som om det finge avkläda sig jaget och
ikläda sig något slags gudomligt tillstånd.3

Ludvig Blosius († 1566) menar, att den mystiska, nakna»
föreningen äger rum då sinnet förlorat all hänsyn till och
ur-skillning av tingen och lägger åt sidan allt, även de
förträffligaste intryck, och liksom reduceras till intet, smälter bort i
Gud.

»Toute image ou pensée de choses passagères . . . toute idée
intellectuelle, sont ici-bas un empëchement pour celui qui désiré
s’élever à 1’union mystique .... Dès lors, au moment de cette union,
les pensées et images, qui, en d’autre temps, sont très utiles . . .,
doivent ëtre laissées de cöté; car elles constituent un intermédiaire
entre Dieu et 1’åme».4

1 Butler a. a. s. 169.

2 Butler s. 170 f.

3 Butler s. 7.

4 Poulain s. 192.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free