- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
120

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - I. Den inledande processen och dess fenomen - B. Inledningsprocessens fenomen - 2. Av processen betingad psykisk avkoppling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 20

SIGURD LINDQUIST

Da själen genom kärleken tränger bakom all intellektuell
verksamhet och alla sinnets bilder samt lyftes upp över sig
själv, helt lämnande sig själv, då strömmar den in i det
gudomliga; den förlorar sig själv i gudomens oändliga enslighet och
mörker.1

Mäster Eckhart menar, att ju tommare sinnet är, desto mer
mottaglig är människan för Guds inflytande. Minne, förstånd
och vilja tendera alla mot splittring och mångfald i själslivet.
Följaktligen böra de alla läggas å sido, liksom också annan
själslivets verksamhet, som går ut på att finna eller söka det egna
jaget. Endast pä så sätt är det möjligt att erfara denna nya
födelse.2 I traktaten »Schwester Katrei» säger denna: »Ich hatte
alle Kräfte meiner Seele gezäumt und gezähmt, so dass, wenn
ich mich sah, ich Gott in mir sah und alles was Gott je schuf
im Himmel und auf Erden.»3

Mechthild av Magdeburg beskriver en fas av själens möte
med ’Gud: >Da wird sie zunichte und kommt ausser sich,
soviel sie nur vermag.»4 Liknande erfarenheter har Augustine
Baker ( "f 1641) 0111 »den gudomliga overksamheten», då själen
förlorat det fria nyttjandet av sina förmögenheter och förnimmer
Glid utan alla former eller hinder.5

Ur Garnier de Cisneros’ Exercices spirituels (1500) citerar
Delacroix bl. a. följande:

>I)ans la contemplation, 1’àme perd le souvenir de toutes choses;
toutes les actions et les pensées cessent ’comme il arrive lorsque
1’on est comblé d’une joie extreme ou que l’on dort.’ Si ces actions
ne cessent pas tout à fait, l’åme néamoins est si fortement attachée
à son objet, que ces considérations et affections n’en sont nullement
interrompues ou empëchées.»6

Denne författare antyder ävenledes, vad mystici överallt
synas avse: arten av unio mystica såsom ett med erfarenheter
från det dagliga livet psykologiskt sett analogt faktum.

1 Butler a. a. s. 11.

a Pratt a. a. s. 414.

3 Buber a. a. s. 229.

4 Buber s. 63.

5 Butler s. 15.

6 a. a. s. 76 anm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free