- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
139

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - II. Det mystiska tillståndet och dess innehåll - A. Positiva fenomen närmast tillhörande sensibilitetens och motilitetens område

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MYSTIKENS VÄG OCH MÅL

I 29

munnen, förnimmer man på den rena susumnäs väg ett klart
ljud», givetvis under förutsättning av samtidig samädhi.

Buddhismen har också dibbasota resp. divyasrotra,
clair-audience, dibbacakkhu resp. divyacaksus, clairvoyance (som
dock beskrives närmast som kryptestesi i vidsträckt bemärkelse),
paracittavijänana resp. paracittajnätia, telepati (jfr sattänam
cu-iüpapäta, kännedom om andra väsens samsära), pubbeniväsänussati
resp. pürvajiiväsänusmrtijnäna, hågkomst av tidigare existenser.
Alla dessa hava emellertid på grund av den process, som leder
till dem, en innebörd, som gör dem, trots uttryckssättens stora
likhet, till delvis missvisande exempel i vårt sammanhang; se
Siddhi und Abhinnä å respektive ställen.

Önska vi fälla ett omdöme om dessa fenomen, kunna vi
säga, att det mycket väl är möjligt att de i många fall bero
på suggestion. Att denna förklaringsgrund skulle kunna vara
generell i alla här refererade fall, synes mig dock vara mindre
säkert. En viktig sak att fästa sig vid är, att författarna
beskriva symptomen på ett sätt, som icke blott klart visar, att de
själva äro övertygade om, att ingen inbillning är för handen,
utan som också i mycket överensstämmer med vad vi numera
på rent experimentell väg veta om likartade resultat under
förändrat medvetenhetstillstånd. Sådana fenomen äro f. ö. i modern
tid så välbetygade, att man redan på denna grund kan ha
rättighet att även här medtaga dem som möjligheter — och
sannolika sådana — och därför ej alltför mycket behöver hårdraga
suggestionshypotesen. Men att gränsen mot suggestion alltid
är svår att draga, därom vittna de senare exemplen nogsamt.

Det skulle alltså i en del fall gälla såväl en förfining av
redan förefintlig känslighet som eventuellt också »nya» arter av
sådan. I många fall förryckes bilden av rent subjektiva alster,
fantasier och drömmar. Vi kunna följaktligen på det oändligt
rikhaltiga indiska området anse oss ha rättighet att åberopa
sannolika belägg för schemats fyra första punkter, m. a. o. för
A och B.

Slutligen är för samtliga här anförda och i min skrift om
Siddhis åberopade exempel att ånyo understryka, att fenomenen
framträda uteslutande under förändrat medvetenhetstillstånd.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0149.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free