- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
140

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - II. Det mystiska tillståndet och dess innehåll - A. Positiva fenomen närmast tillhörande sensibilitetens och motilitetens område

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

15°

SlGURD LINDQUIST

För taoisjnens vidkommande betonar WlEGER1, att dess
mystici anse sig kunna se in i framtiden, se in i det okända,
ävensom kunna förnimma långt bort belägna förhållanden. Deras
levnadsbeskrivningar äro bl. a. fyllda av historiska förutsägelser,
som uppges ofta ha gått i uppfyllelse. Vi ha alltså i mångt och
mycket samma belägg som i indiska verk. Man frågar sig efter
eventuella sammanhang, och att sådana ibland existera, är nog
säkert, men i regel är nog icke så fallet. Beträffande det tillstånd,
varunder dessa fenomen uppstå, är det av intresse, att WlEGER
sammastädes påpekar, att härför erfordras en djupgående
koncentration, en slags hypnos eller exstas, som understundom beskrives i
taoistiska arbeten. Ofta använder man sig av en spegel, alltså
vanlig hypnotisk fixation. Ser man länge och stadigt in i
spegeln, heter det, med fast vilja att där se, vad man önskar, så
får man också skåda detta. Spegeln skall även tjäna till att
röja ställen, saker och personer, som ej kunna ses med blotta
ögat. Det förefaller mig, att vi i västerländsk parapsykologi
möta identiskt samma fixationsmedel i kristallskådandet. Även
där förutsättes, som bekant, att övningen pågått så lång stund,
att någon slags »trance» inträtt. Naturligtvis är i alla dessa
fall en viss suggestion nästan alltid för handen, men resultaten
äro dock av den beskaffenhet, att de ingalunda utesluta
möjligheten av verklig hyperestesi i en eller annan form.

Här som eljest är det lämpligt att låta förhållandena i islam
följa, enär beröringspunkterna äro många, sannolikt även
historiskt sett.

HujwlRi:

»Süfism (safwat) has two sides: ecstasy (wajd) and visions
(numüd). Visions belong to novices, and the expressions of such
visions is delirium (hadhayän). Ecstasy belongs to adepts, and the
expression of ecstasy, while the ecstasy continues, is impossible. So
long as they are only seekers they utter lofty aspirations, which
seem delirium even to those who aspire Cahl-i himmat), but when
they have attained they cease, and no möre express anything either
by word or sign.»2

Detta är intressant, ty HujwlRi godkänner alltså ej sådana
visioner som äkta, som uppstå oberoende av ekstas. Aktningen

’ a. a. s. 15.

2 a. a. s. 167.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free