- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
148

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - II. Det mystiska tillståndet och dess innehåll - A. Positiva fenomen närmast tillhörande sensibilitetens och motilitetens område

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

15°

SlGURD LINDQUIST

tvådimensionella, men levande, för att sedan efter en stund
antaga utseende av personer, alltså bliva tredimensionella.

I samband med DELACROlX’s nyss anförda ord, som synes
mig träffande återgiva det väsentliga av Teresas egna
redogörelser för dessa ting, är det tvenne frågor, som vi måste göra
oss: a) varför inledas visionerna i regel av auditionerP b)
varför har auditionen en så påfalla7tde benägenhet att omsätta sig i
(psykiskt) resultat, att DELACROIX rent av måste karaktärisera
den som »paroles et oeuvres tout ensembles»?

Dessa tvenne omständigheter sammanhänga: visionen är
helt enkelt ett resultat av auditionen, ett därmed oupplösligt
förbundet »oeuvre». Men därmed är också fastslaget, att sådana
visioner äro framkallade av suggestion: auditionen är, tack vare
det förändrade medvetenhetstillståndet (jfr nyss ovan), en till ett
slags //f/Vrösuggestion omvandlad autosuggestion: tankarnas
omnämnda hallucinatoriska form under »trancen» kan ej undgå att
verka just på detta kraftiga sätt.

Det är tyvärr sällan, som vi kunna följa fenomenens
utveckling steg för steg på detta sätt. — Givetvis är denna
förklaring att beakta jämväl i andra fall och hos andra personer.

Om dessa saker säger Teresa själv:

»Voici ce que j’ai vu arriver à quelques personnes faibles de
tempérament ou d’imagination. Étant dans I’oraison de quiétude
. . ., tous leurs sens étaient tellement endormis (et peut-ëtre
som-meillaient en effet) qu’il leur semblait comme dans un songe, qu’on
leur parlait; elles se persuadaient voir ainsi des choses qu’elles
croyaient procéder de l’Esprit de Dieu. Mais tout cela n’étant que
songé ou qu’imagine ne produit pas pius d’effet qu’un songe. Il
arrive aussi quelquefois que ces ames demandent des choses avec
ardeur à Notre-Seigneur, elles se persuadent qu’il leur dit qu’il les
leur accordera, mais je ne saurais croire que ceux qui ont
véritable-ment entendu plusieurs fois ces paroles de Dieu puissent s’y tromper. »T

Teresa påpekar med rätta, att det i dessa fall gäller sådana
människor som äro »svaga» mystici. Följaktligen se vi fenomenen
endast svagt utbildade, så att säga i sin begynnelse. Men detta
är ju högst intressant och värdefullt: det avslöjar ursprunget
även för deras upplevelser, som höra till de mera fulländade,
ehuru i senare fallet resultaten kunna väntas vara, och faktiskt

’ Cit. ur Chåteau av Delacroix a. a. s. 85.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free