- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
151

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - II. Det mystiska tillståndet och dess innehåll - A. Positiva fenomen närmast tillhörande sensibilitetens och motilitetens område

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MYSTIKENS VÄG OCH MÅL I 29

bekant verkar medvetet motstånd ytterst starkt befrämjande vid
dess realiserande.

»Je n’ai jamais demandé au Seigneur l’intelligence de teile ou
teile chose, et je n’oserais le faire. J’aurais trop peur, je le répète,
d’etre dupé de mon imagination, et que le démon me trompåt.»
»Voici un avis, selon moi très important. Lorsque vous savez ou
que vous entendez dire que Dieu accorde ces faveurs à quelques
åmes, ne lui demandez jamais, et ne souhaitez jamais qu’il vous
conduise par la mème voie. Cette voie est bonne sans doute, et
vous devez en faire grande estime, et la respecter beaucoup; mais
il ne convient ni de la demander ni de la desirer.» »Lorsqu’on
forme de tels souhaits, ön est déjà trompé ou en grand danger de
1’ëtre.» »Lorsque le désir est violent, il entraine avec lui
1’imagina-tion; et ainsi 1’on se figure voir et entendre ce qu’on ne voit et ce
qu’on n’entend point; de mëme que 1’on songe la nuit à ce qu’on
a vivement désiré pendant le jour.»1

Teresas skarpa blick ger den enda rätta förklaringen, men
ej blott till farorna, utan jämväl till hennes egna symer och
audi-tioner. Skillnaden är blott den, att hon varnar för suggestion
från det medvetna skiktet, men själv faller offer för en i viss
mån, som vi sett, ombildad suggestion från det undermedvetna,
vilken måste kännas som påverkan från en annan personlighet.

Poulain framställer2 Teresas tidigare mystiska utveckling
kronologiskt i följande ordning: a) upplevelsen av det mystiska
tillståndet, b) auditioner, c) intellektuella visioner, d) imaginativa
visioner. Hon hade sannolikt aldrig sådana av »kroppslig» natur.
Utvecklingsgången och sambandet dem emellan blir nu klart av
vad i det föregående framhållits och av andra ställen i hennes
skrifter, t. ex. följande:

»Dieu met au pius intime de l’åme ce qu’il veut lui faire
entendre; et là il le lui représente sans image ni forme de paroles,
mais par le mème mode que dans la vision dont je viens de parier.
Et que 1’on remarque bien cette manière par laquelle Dieu fait
entendre à 1’åme ce qu’il veut, tantöt de grandes vérités, tantèt de
profonds mystères; car souvent lorsque Notre-Seigneur m’accorde un
vision et me l’explique, c’est de cette sorte qu’il m’en donne
l’intelligence.»3

1 Cit. ur Chåteau av Poulain a. a. s. 392.

2 s. 296 ff. (ur Chåteau).

3 Cit. ur Vie av Delacroix a. a. s. 96.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free