- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
154

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - II. Det mystiska tillståndet och dess innehåll - A. Positiva fenomen närmast tillhörande sensibilitetens och motilitetens område

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I 54

SIGURD LINDQUIST

raisonner. Or, je dis que c’est seulement dans cette seconde période de
1’extase, que l’àme entend les par oles divines, et re[oit les visions.»*

Ord förnimmas alltså samtidigt med visionerna: ett nytt
belägg för den verbalsuggestiva karaktären hos de senare. Allt
detta sker under efterskedet, sedan ekstasen passerat
höjdpunkten. Detta är lättbegripligt, ty man måste ju säga, att
auditioner och visioner dock äro ett slags återknytande av
förbindelserna med vanliga sakförhållanden och bruk. Det som
sker under den djupa ekstasen torde kunna förmodas vara
am-nestiskt, när mystikern åter vaknar.

Den suggestiva kraften belyses väl av följande yttrande:
»Les paroles qui viennent de nous ne produisent aucun effet,
et 1’åme ne les admet pas, tandis qu’elle est forcée, malgré elle,
d’admettre les paroles divines.»2

Hypnotisk suggestion ingraverar tankar i själen, som man ej
kan göra sig kvitt eller glömma bort; så är fallet även med vad
som sker hos Teresa:

»Tandis que les paroles venues de notre esprit, semblables à
un premier mouvement de la pensée, passent et s’oublient, le Seigneur
imprime les siennes de teile sorte dans la mémoire, qu’elles ne peuvent
s’effacer. Ces divines paroles sont quelque chose de réel et de
sursis tan t . . .»3

Typiskt är även uppfattandet av suggestion under sådant
tillstånd:

»Quand c’est Dieu qui parle, en un instant sa parole nous
in-struit, et nous fait comprendre des choses que nous ne pourrions
coordonner en un mois, et dont quelques-unes sont si élevées, que
nous en demeurons saisis d’une sainte épouvante.»4 — »Quand c’est
le démon qui nous parle, non seulement ses paroles ne produisent
pas de bons effets, mais elles en produisent de mauvais.»5

Ty även då är det givetvis suggestion.

Som andra huvudexempel väljer jag mme Guyon. Som
tidigare framhållits, kom hennes första insikt genom franciskaner-

1 Vie s. 275 f.

2 Vie s. 276.

3 Vie s. 277.

4 Vie s. 278.

5 Vie s. 279.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free