- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
157

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - II. Det mystiska tillståndet och dess innehåll - A. Positiva fenomen närmast tillhörande sensibilitetens och motilitetens område

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MYSTIKENS VÄG OCH MÅL

1 59

»L’extase vient d’un goüt sensible, qui est une sensualité
spirituelle, 011 1’åme se laissant trop aller à cause de la douceur qu’elle
y trouve, tombe en défaillance.»

Så pass mycket kan djävulen även åstadkomma.

3. Auditioner av sensoriell natur, d. v. s. »kroppsliga» och
»imaginativa» sådana enligt den av Augustinus och Thomas
inaugurerade terminologien.

»Les paroles intérieurs distinctes sont aussi fort sujettes à 1’illusion:
le Diable en forme beaucoup, et quand elles seraient du bon Ånge
(car Dieu ne parle point de cette sorte) elles ne signifient pas
tou-jours tout ce qu’elles sonnent et 1’on voit très peu arriver ce qui
est dit de cette sorte. Car lorsque Dieu fait porter de ces sortes
de paroles par ses Anges, il entend les choses à sa manière, et nous
le prenons à la nötre, et c’est ce qui nos trompe.»

En klar och obarmhärtigt riktig analys, även den i
suggestionens tecken.

4. Rent andlig audition kan det följande kallas.

»La parole de Dieu immédiate n’est autre que 1’expression de
son Verbe dans l’åme, parole substantielle, qui n’a aucun son ni
articulation, parole vivifiante et opérante . . . parole qui n’est jamais
un moment muette ni infructueuse . . . parole qui fait que
Jésus-Christ devient la vie de l’åme, puis qu’elle n’est autre que lui-mëme
comme Verbe . . . parole qui n’est autre que vous-mëme, 6 mon Dieu,
Verbe fait chair ...»

När jag kallar även detta audition, vill jag därmed betona,
att det visserligen avser Ordet i icke-mystisk mening, men
dessutom något mer. Vi erinras i själva verket oupphörligt om Teresas
beteckning: »ces paroles intérieurs . . . sont paroles et oeuvres
tout ensembles»; det är fråga om »une parole substantielle»,
»vivifiante», »opérante», »jamais infructueuse», » Verbe fait chair».
Mme Guyon talar om Ordets omedelbara suggestion i själslivet
(Thomas och hans efterföljare skulle ha sagt »intellektuell
audition»), n. b. i ett särskilt preparerat själsliv — det är ju icke
längre fråga om vanligt vakenmedvetande, ty redan i föregående
punkt hörde vi, att detta anmärkningsvärt förändrats. Vi kunna
också uttrycka saken så, att orsaken är Guds ord och den
i?tställ-ning den fromme tidigare har därtill. Vore det fråga om vårt
vanliga icke-mystiska tillstånd skulle Ordet icke utöva någon

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free