- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
165

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - II. Det mystiska tillståndet och dess innehåll - A. Positiva fenomen närmast tillhörande sensibilitetens och motilitetens område

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MYSTIKENS VÄG OCH MÅL 1 75

Fotismer äro relativt sällsynta. Dit få i första hand räknas
hesychasmens erfarenheter, men också de berättelser om belt
förändrat utseende på allting vid vissa mystiska tillstånd.1 Jfr
också vad i sista avdelningen framhålles.

Eljest ha vi att sammanfattande konstatera, att medan
knappast något enda säkert fall av kryptestesi i egentlig mening
torde vara att anteckna på mystikens område (även de indiska
redogörelserna äro ju härvidlag osäkra), ha vi å andra sidan en
rik och typiskt utbildad hallucinationsflora på suggestiv grund,
allt på grund av psykes egendomliga tillstånd av värnlöshet,
åstadkommet genom den inledande processen eller genom
naturliga anlag. Varifrån suggestionerna leda sitt ursprung är väl
i allmänhet klart. Jag vill emellertid ej säga, att den av mig
hävdade förklaringen beträffande ursprunget nödvändigt måste
utesluta någon annan i samtliga fall. Men finnas sådana
exempel, äro de säkert ytterst sällsynta. Det underbara och heliga
på mystikens område uppträder icke i sådana former, utan på
annat sätt, en omständighet, som icke blott mme Guyon och
Juan de la Cruz utan även andra betyga; vi återkomma därtill
i sista avdelningen.

Här återstår dock att säga några ord ytterligare om
levita-£røz.f-företeelserna, som ofta spela en ganska framträdande roll
och onekligen äro ägnade att förbrylla. Beträffande Indien
hänvisar jag till mitt arbete om Siddhis, där jag visar, att de indiska
fenomenen bero på i förändrat medvetenhetstillstånd misstolkade
sinnesförnimmelser, speciellt känsel.

Taoistiska skrifter nämna personer, som kunna flyga genom
luften (tchenn)? Hos Hesekiel finna vi kanske något liknande
i kap. 3: 14 f., 8: 3, 11: 24, 40: 1 f., likaså i hasidismen.3
Närmare beskrivningar förefaller dock vara svårt att erhålla.

POULAIN beskriver ett större antal levitationer från kristet
område.4 Vågade man tro beskrivningarna, skulle ögonvittnena
ibland helt enkelt ej förmått att med uppbjudande av alla sina

1 Se härom Leuba a. a. s. 211—213 och Pratt a. a. s. 403 anm.

2 Grube a. a. s. 90; Wieger a. a. s. 12, 72, 200; Chantepie de la
Saussaye a. a. s. 223.

3 Ysander a. a. s. 95, 97, 215.

4 a. a. s. 169 f., 545 — 549.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free