- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
167

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - II. Det mystiska tillståndet och dess innehåll - A. Positiva fenomen närmast tillhörande sensibilitetens och motilitetens område

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MYSTIKENS VÄG OCH MÅL

1 75

pius nouveau, quautrefois ses premiers mouvements étaient tout
con-traires, étant toute concentrée. ... Je sentis une fois étant à confesse
au P. la Combe à Gex cette élevation d’une si grande force, que
je croyais que tout mon corps s’allait elever de terre. Notre
Seigneur se servait de cela pour me faire concevoir ce que c’etait que
le vol d’esprit, qui élevait le corps de quelques Saints d’une grande
hauteur, et la différence qu’il y a de cela à la perte de 1’åme
en Dieu.»

Även här betonas sålunda detta fenomens »lägre» natur,
jämfört med unio.

»Le vol de 1’esprit est bien pius noble que la simple défaillance
d’extase, quoique quelque fois et presque toujours, le vol d’esprit
cause faiblesse au corps .... Cet esprit ... a une qualité motrice
qui ferait entrainer le corps par tout oü il voudrait, à cause de son
impétuosité et de sa noblesse: mais Dieu lui a donné un corps
terrestre qui lui sert de contrepoids. Cet esprit donc, créé pour
ëtre uni à son principe sans aucun milieu, se sentait attiré par son
divin objet, y tend avec une extrëme violence, de sorte que Dieu
suspendant pour quelque temps le pouvoir que le corps a de retenir
1’esprit, il suit avec impétuosité: mais comme il n’est pas assez purifié
pour passer en Dieu, il retourne peu à peu sa qualité, il retourne
à terre.»

Jag är av alldeles samma uppfattning som Leuba1 och
pratt2, vilka hänföra fenomenet till subjektiva förnimmelser,
orsakade av »vaso-motor relaxation» och över huvud taget
upphävandet av sinnesförnimmelserna, bl. a. muskelsinnet, varvid,
som pratt antyder, nya förnimmelsekombinationer lätt kunna
uppstå. Vid fullständigt avkopplande av
medvetenhetsfunktionerna i experimentellt syfte förekommer efteråt levitationsminne
hos ca. 40 % av försökspersonerna.3 En del premortala
sensationer, där förutsättningarna ha varit liknande, överensstämma
härmed.4 Psykologiskt sett böra alltså fenomenen förklaras som
autosuggestion.

I visst sammanhang med här avhandlade företeelser stå
sådana saker som viatcrialisatio7ier och de säkrare utforskade

stigmatiseringa ma.

1 a. a. s. 214 f.

2 a. a. s. 421 f.

3 Leuba a. a. s. 214.

4 Leuba s. 214 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free