- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
168

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - II. Det mystiska tillståndet och dess innehåll - A. Positiva fenomen närmast tillhörande sensibilitetens och motilitetens område

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IÖ4

SlGURD LINDQUIST

Utom vad jag framhållit i Siddhi und Abhinnä rörande
dessa ting, må för vårt ändamål från indiskt område anföras
följande.

Den mahäyänska Lankävatära sütra berättar om, hur
ma-gikern kan skapa fantom, som äro fullt synliga för åskådaren:
detta är mäyä, illusion. Felet, säger sütran, ligger hos
åskådarna, som fälla felaktiga omdömen, i det att de godtaga
obefintliga ting.1 Tankegången är följande. Ingenting i den värld,
vi förnimma, är ju, som nämnt, objektivt, allt är subjektivt; den
egenskap hos oss, som framkallar dessa (subjektiva) bilder, kallas
mäyä, illusionskraften; inagikern påverkar just denna vår mäyä
genom sina ord och andra förehavanden, och följaktligen träder
vårt måyä-sinne i verksamhet och framvisar för oss just vad
magikern åsyftade. M. a. o.: magikern suggererar, och mäyä
är vår mottaglighet för suggestion, våra sinnens förmåga att
under särskilda omständigheter svara på suggestionen med
motsvarande sensationer och på så sätt skapa imaginära objekt.
Lankävatära är alltså fullt modern i sin tolkning.

Stor roll spelar i mahäyäna läran om manomayakäya, en
kropp, som ej är bunden av tid och rum utan kan visa sig
överallt och närhelst ägaren så önskar. Ordet betyder ’psykisk
kropp’, ’andekropp’, SUZUKI översätter’will-body’; måhända kan
man, med tanke på att manas är ett slags »sjätte sinne», föreslå
’manas-kropp’, utan att därmed fastlåsa manas vid någon viss
betydelse. — Om denna kropp säger nu Lankävatära sütra, att
den är rörlig alldeles på samma sätt och med samma hastighet
som tanken, ja, den föres av tanken till det ställe, som önskas.
När man skaffat sig denna kropp genom den samadhi, som
följdriktigt bär namnet màyopama, mäyä-lik, erhåller man också
de tio balas, krafterna, den tiofaldiga kontrollen eller makten
över sig själv, vasitä, ävensom de sex underbara förmågorna,
abhijnä.’1 Tre olika käyas nämnas, möjligen en begynnelse till
den senare så betydelsefulla trikäya-läran. Det är den första
käyan i sütrans uppräkning, som intresserar oss här. Den bär
namnet samädhi-sukha-samäpatti-manomayakäya ’den manas-kropp,
som ernås genom samädhis sällhet’, d. v. s. genom hypnos,

’ Suzuki a. a. s. 116.

2 Suzuki s. 209 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free