- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
178

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - II. Det mystiska tillståndet och dess innehåll - C. Mystikens mål: unio mystica

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i78

slgurd lindquist

Vad bidiska förhållanden beträffar, är detta en uppenbar
sak, som jag emellertid fått tillfälle att beröra på annat ställe.
En viktig omständighet är den stora roll, som änanda resp.
piti och suk/ia där spela såsom utgörande det sista medvetna
ledet i processen: man har anledning att antaga, att de just
därför bilda ett huvudmoment i det fulländade tillståndet.

Denna kärlekens och i allmänhet lycksalighetskänslans
do-minerande roll är värd vår särskilda uppmärksamhet.

Süfismen överflödar av erfarenheter om kärlek i föreningen
med det gudomliga: kärlek synes vara unios förnämsta
karaktäristikum. Nicholson anför i sina arbeten en mängd citat,
som belysa detta förhållande synnerligen utförligt och väl.1 Jag
hänvisar också till en mängd ställen hos HujWtRL2 Individens
»uppgående» i det gudomliga varat ses överallt gärna under
bilden av mahabba, kärleken. Från andra håll meddelas här
några belägg. GiiazàLI :

»Liebe ist das Auslöschen des Willens und das Verbrennen
aller körperlichen Qualitäten und Begehrlichkeiten.»3 »Die Liebe
ist gekommen und hat mich von allem übrigen frei gemacht; sie
hat mich mit Gnade erhoben, nachdem sie mich zu Boden
geschleudert hatte. Dank dem Herrn, dass er mich wie Zucker in
dem Wasser seiner Vereinigung aufgelöst hat.» »Ich ging zum
Arzt und sagte ihm: ’O, du Einsichtiger, was verordnest du (als
Arznei) für den Liebeskranken? Das Aufgeben der Qualität und
das Verlöschen meiner Existenz verordnest du! Das heisst: Tritt
heraus aus allem, was ist.»4

Hur orimligt är det icke att sätta vanlig etikett på dessa
erfarenheter: det är den rums- och tidsbestämda existensen, som
utslocknar för tillfället, icke tillvaron i vidsträcktare bemärkelse.
Från den vanliga medvetenhetssfären lånade termer fördunkla
endast sakförhållandet — det blir endast negativt. Süfiern
väljer i stället den mest positiva term av alla, unio mellan tvenne

1 Mystics, s. 8, il, 31, 59, 60 f., 84, 88, 96, 98, 100 f., 106 f., 109 f.,
in, 112, 115—119, 150 f., 154—167; Personality, s. 6, 9, 15, 16—18, 29,
30, 36, 52, 56, 64.

2 T. ex. s. 32 f., 34, 245, 253 — 255, 282 f., 284 f., 392.

3 Efter Goldziher a. a. s. 157. Jfr Clemen a. a. s. 37 f.

4 Goldziher s. 157 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free