- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
198

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - II. Det mystiska tillståndet och dess innehåll - C. Mystikens mål: unio mystica

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 I O

SlGURD LINDQUIST

made spirit. In this vision of the One ’the spirit is in love’ . . .
and is inebriated with the intoxication of love»* — »The soul sees
the üne suddenly appearing in itself, for there is nothing between,
nor arc they any long er t wo, but one; for you cannot distinguish
between them while the vision lasts: it is that union of which the
union of carthly lovers, who wish to blend their being with each
other, is a copy.»2

Kan man undgå att lägga märke till identiteten med
Bernhards upplevelser? Och detta belägg härför är visst icke
enastående.

»The soul loves God, wishing to be united to hirn, being as
it were the désiré of a noble virgin to be united to a noble Love.»3

Här ha vi sålunda till och med Bernhards brud- och
brudgumsmystik! — Om lyckan:

»When, after having sought the One, the soul finds itself in
its presence, it goes to meet it and contemplates it instead of itself.
What itself is when it gazes, it has no leisure to see. When in
this state the soul would exchange its present condition for nothing,
no, not for the very heaven of heavens; for there is nothing better,
nothing möre blessed than this. It judges rightly and knows that
it has what it desired, and that there is nothing higher. It is not
deceived in its happiness-, it fears no evil while it is with the One,
or even while it sees hirn; though all eise perish around it, it is
content, if it can only be with hirn: so happy is it.»4 — »In order to
attain to the Good we must mount up to the supernal regions,
leaving behind in the ascent all that is foreign to the deity . . .
This then, if any one beholds, what transports of joy does he feel,
with what ardour does he désiré to be united with it, how is hr
ravished with dehght.»5

Innan jag går vidare vill jag anmärka, att vad vi i
allmänhet se som det negativa hos Plotinos och andra icke endast är
det som tillhör den inledande processen, vilket vi hittills
måhända väl kraftigt betonat, utan dit har också kommit att räknas
mycket av den s. k. intellektuella ekstasen med dess ljus-symboler,
på grund av den frånvaro av känsla och persoidig gemenskap,

’ Enn. VI: 7, 35: INGE a. a. s. 131 f.

2 Enn. VI: 7, 34; Inge s. 134. Delvis anfört ovan s. 183.

3 Enn. VI: 9, 9; Inge s. 139.

4 Enn. VI: 7, 34; Inge s. 134. Jfr ovan s. 186.

5 Enn. 1:6, 7; butler s. 342 efter montgomery.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0208.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free