- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofjärde årgången, 1934 /
199

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Lindquist, Mystikens väg och mål - II. Det mystiska tillståndet och dess innehåll - C. Mystikens mål: unio mystica

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mystikens yäg och måi,

199

som där råder: denna sparas till de moment, då den emotionella
delen av ekstasen träder fram. Men, det understryker jag, av
nu anförda skäl är det ett klart och allvarligt misstag att a?ise
den intellektuella »ljus»-ekstasen hos Plotinos eller andra som i
något avseende negativ, den är på sitt sätt lika positivt betonad
som den andra formen.

Låt oss nu vända oss till några andra av dem, som räknas
följa en negativ väg. Ha de förstått sin Plotinos rätt, kunna de ej
göra skäl för en sådan dom.

Rickard av St. Victor, enligt Butler:

»The third grade of love is when the mind of man is rapt into
the abyss of the divine light, so that, utterly oblivious of all exteriör
things, it knows not itself and passes wholly into its God. ... In
this state, while the mind is alienated from itself, while it is rapt
unto the secret closet of the divine privacy, while it is ön all sides
encircled by the conflagration of divine love, and is intimately
penetrated and set ön fire through and through, it strips off seif
and puts ön a certain divine condition, and being configured to the
beauty gazed upon, it passes into a new kind of glory.»1

Båda sidorna äro här lika kraftigt framhävda.

Emellertid vill jag för en annan saks skull stanna något
längre vid Rickards ord. Det gäller hans sats, att man omgestaltas
till den skönhet, som man skådar. Jag menar, att vi här ha
förbindelseleden mellan koncentrations- eller fixations-tekniken och
suggestionen. Allt annat utom objektet är försvunnet ur
medvetandet; lekamligen eller andligen fixerar man detta; endast
objektet är till för själen, som helt fylles av detsamma, dess
tanke, känsla och vilja bestämmes därav — eller av den
suggestion, som från början kan vara förknippad med ett likgiltigt
objekt eller, vilket är vanligare, ingives i samband med fixationen
av ett sådant. Så uppstår givetvis unio med objektet, just den
mystiska unio (jfr samäpatti\).

Ruysbroeck:

»In this storm of love two spirits strive together: the spirit of
God and our own spirit. . . . And our spirit, by God’s working
and by the power of love, presses and inclines itself into God . . .
From these two contacts there arises the strife of love, at the verv
deeps of this meeting . . . Each demands of the other all that it

1 Butler a. a. s. 7. Anfört i annat sammanhang ovan s. 119.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1934/0209.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free