- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofemte årgången, 1935 /
112

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Studier till Uppsala Domkyrkas historia - II. Orgverk i Domkyrkan. Av N. J. Söderberg - Andra kapitlet - I. Åkerman & Lunds (P. L. Åkermans) orgel, 1800-talet - 1. Före domkyrkans restaurering

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

74

N. J. SÖDERBERC.

förträfflighet genom derå utförda sköna flöjtkonserter af snabbaste
tempo.

Dulcian 16 fot, hel och hållen af metall med påslående tungor,
har en skön Fagottartad intonation, hvars effekt förhöjes och
öfvergår i olikartade vackra tonskiftningar genom stämmans kombination
med en eller flera valda, täckta eller öppna labialstämmor.

3:djc manual:

Basetthorn (Como di Basetto) 8 fot, grofva octaven af träd, de
öfriga af metall, har en behaglig Principalartad intonation, något
svagare än Principalen.

Fliite Harmonique 8 fot, grofva octaven gemensam med
Basetthorn 8 fot, de övriga af metall, är för öfrigt till konstruktion och
intonation fullkomligt lika med samma stämma i i:ste manualen.

Salicional 8 fot (af Latinska ordet Salix, pilträd), hel stämma
at" metall, med låg mensur, har en mycket svag, men innerligt skön
intonation, erinrande om Eolsharpans toner, då dess strängar stilla
af luften beröras. Skulle en orgelstämma någonsin kunna gifva ett
uttryck af det fromma barnasinnets milda, fridfulla, stilla väsende,
så vore det väl Salicionalen med dessa späda, hviskande, smekande
toner, hvilka, då de såsom osynliga andar sväfva fram genom
hvalfven, underbart gripa själen och kanske framkalla mer än ett
slock-nadt minne från barndomens lyckliga paradis. Stämman, förut känd
i Sverige, har genom Herr Åkerman vunnit en förbättrad
konstruktion samt en skönare och mera förädlad intonation.

Rörfleut 8 fot, lika med samma stämma i itste manualen.

Echofleut 4 tot, af metall, är lika konstruerad med den vanliga
täckta flöjten, men har en ytterst svag intonation, som vid
begagnande af orgelns diminuendo, hvarom serskildt skall talas, blifver
ännu svagare. Anslår man på i:ste eller 2:dre manualen med några
starkare stämmor en kort sats eller ett par ackorder, och sedan
repeterar detsamma å 3:dje manualen med dragen Echofleut, så
återgifves af denne satsen eller ackordet såsom ett mycket svagt,
aflägset echo, som torde blifva ännu mera naturligt, om jämte
Echo-fleuten äfven den milda, hviskande Salicionalen drages.

Gamba 4 fot, af metall, står såleder en octav högre, än 1 :ste
manualens Gamba 8 fot, och är i öfrigt till konstruktion och
intonation lika med denna. En Gamba 4 fot, förut icke använd i
svenska orgverk, är visserligen i sig sjelf en vacker solostämma, men
gifver ett ännu mera tillfredsställande resultat, om den kombineras
med Rörfleut eller Flüte Harmonique 8 fot.

Fliite Octaviantc 4 fot, af metall, lika med samma stämma i
2:dra manualen.

Basson 8 fot bas och Oboe 8 fot discant, tillsammans bildande
en hel stämma, äro här förträffligt intonerade, till förvånande likhet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1935/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free