Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Carl-Allan Moberg, Från Abbé Vogler till John Morén. Ledande idéer i 1800-talets svenska koralverk
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
266
CARI.-ALLAN MOBERG
Hein gnlitist rrdr verwirret von einer jungfrau zart.
bin ganz und garverir ret,mein herzdas krenkfcs.hart.
bab tag u. rracht kein ru h, Führ allzeit gros se klag, tu
stets seufzen u. weinen, in Tr&uer schier Ter z ag»
allzeit grosse klag. Här vilja vi emellertid fästa oss särskilt
vid de egenartade takttriolerna i (»ver]wirret von» och »weinen
in». Dessa kvinnliga slutfall ha ursprungligen haft en
isometrisk form :T
och
;r-wi rret
von
wei-nen, m
! I
men kunde agogiskt mildras till: a) ø i J , varvid sångaren gärna
dröjde med den andra tonen in över takthälften. I enlighet med
denna tids naturalistiska sångteknik och gammal praxis togs
också gärna upptakten lång och av hela takten få vi:
verwirret von
verwirret von
verwirret von
Vi ha m. a. o. i detta exempel att göra med en oäkta hemiol
men ingalunda med en äkta polymetri. En sättning för
protestantisk menighetssång bör utgå från den enkla och naturliga
isometriska formen
’ Jag följer H. J. Mosers framställning i Geschichte der deutschen
Musik. I, s. 256 f.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>