- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiofemte årgången, 1935 /
268

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Carl-Allan Moberg, Från Abbé Vogler till John Morén. Ledande idéer i 1800-talets svenska koralverk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

268

CARL-AI.LAN MOBERG

fraserade koralerna från Dalarne, visar oss en blick på Nils
Anderssons avfattningar.1 Kinkeldey uppvisar existensen av
det andra manéret som utskriven regel både hos Frescobaldi
och dennes lärjunge D. Scipione Giovanni (1650) och med
särskilda agogiska tecken hos Couperin (Pieces de clavecin, 1713).
Lombardfiguren framhäves av Lully lärjungen, G. Muffat, som
särskilt karakteristisk för franskt violinspel vid passager med
lika långa noter.

Den ringaste eftertanke säger oss, att vi i vår egen musik
ideligen göra bruk av de agogiska förändringar, som dessa
manér bära vittne om, ehuru de ej längre i allmänhet taga sig
uttryck i notskriftens rytmiska tecken utan i de agogiska, i
form av fraseringsbågar, sforzatohakar, staccaterande punkter
(skärpta till martellato och spiccato), tenuto-streck och
accelerando- eller ritardando-föreskrifter. Helt naturligt skedde deras
utbildning särskilt under den dramatisk affektiva monodins första
århundrade, då ännu mångahanda exempel visa oss, att
tidsvärdenas fixering fått upphjälpa uttryckandet av den agogiska
avsikten i notbilden, särskilt i form av utskrivna patetiska
ante-cipationer.2 Ja, t. o. m. i vår egen tid saknas icke exempel på
mensurala formuleringar av eljest rätt självklara patetiska
ante-cipationer, t. ex. hos den lidelsefulle Hugo Wolf:3

Lang hifclt ich staunend

etc.

etc .

ich bin betrunken ir- –-ge-führt

Ur: Mörike-Lieder, bd. 2: Auf einer Wanderung.

1 Svenska Låtar, Dalarne, h. 1, n:r 219 på t. ex. (för)samlar, 220:
,myc)ken, 222: ta(gen), 223: bo, m. fl. —- Jfr också exempelsamlingen hos
Burger, a. a., s. 253.

a Jfr t. ex. den i Koralboksförslaget 1917 under ps. 14 upptagna
melodien av Schutz, vars patetiska trippler återges med växling mellan 6U och
4 2, likaså Criigers melodi, n:r 33 b, Hur länge skall mitt hjärta, abgesang,
m. fl. ex. från 1600-taIet.

3 Mörike-Lieder, bd 2: Auf einer Wanderung, m. fl. ex.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1935/0282.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free