- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiosjätte årgången, 1936 /
29

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Gunnar Westin, John Wyclif och hans reformidéer. Första delen - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JOHN WYCLIF OCH HANS RF.FORMIDÉER

29

och han var utan gensägelse »the first and greatest of
reformers».1

Långt större hänsyn än till sådana hyllningsskrifter måste
man taga till den betydande historikern A. F. Pollard, en
framstående kännare av engelsk historia i senmedeltiden och
reformationstiden. Pollard påpekar, att de flesta av de ledande
engelska reformationsmännen kände till Wyclifs skrifter: Cranmer
förklarar, att Wyclif framställer evangeliets sanning; Hooper
framhåller, hur han motstod den papistiska läran om mässan;
Ridley påpekar, hur han förnekade transsubstantiationsläran; och
Båle var belåten med hans angrepp mot tiggarmunkarna och
glad över, att hans skrifter voro spridda trots alla
utrotningsförsök.2 Visserligen gav lutherdomen fart åt den engelska
reformationen, men det var Wyclif, som man närmast följde.3
Flera forskare tillmäta wyclifismen en betydelsefull historisk
mission i 1500-talets engelska reformation. Så t. ex. H.
Rash-dall, som fäster särskild vikt vid de bibelläsande kretsarna i
England, som ofta funnos i det fördolda och beredde marken
för omvälvningen i Englands kyrka.4

Som redan förut antytts, tyckte sig nonkonformister och
frikyrkliga snart nog ha upptäckt, att Wyclif egentligen var
deras man. Typisk för denna bedömning är H. W. Clarks
beskrivning av Wyclif och lollardrörelsen som ett uttryck för den
nonkonformistiska andan, vilken sätter liv före organisation och

1 D. HaGUE, The Church of England before the Reformation, ss. 119,
134 f., 162 f.

2 A. F. Pollard, Thomas Cranmer a?id the English Refotmation
148g—1556, s. 91. Henrik VIII sände bud till Oxford efter de artiklar, på
vilka Wyclif hade dömts.

3 Ibdm, s. 90 f. »The views of the English Reformers approach so
much möre nearly to those of Wycliffe than to those of Luther, that the
Englishman rather than the German must be regarded as the morning star
of the Anglican Reformation. Even as Wycliffe had done, so Cranmer,
Ridley, Latimer and Hooper looked to the State to reform a corrupt
Church; like him they regarded the wealth of the clergy as an impediment
to the exercise of spiritual influence, and, like him. they gradually receded
from the Catholic doctrine of the mass.»

4 H. Rashdall, The Universities of Europé in the Middle Äges, II,
s. 542. Jfr G. M. Trevelyan, England in the Age of Wycliffe, s. 349,
och W. Schirmer, Antike, Renaissance und Puritanismus’3, s. 79, n.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1936/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free