- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiosjätte årgången, 1936 /
30

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Gunnar Westin, John Wyclif och hans reformidéer. Första delen - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I 8 GUNNAR WESTIN

alltid framträder som protest och korrektiv mot en
kyrkouppfattning, som räknar med kyrkan såsom det primära och
individerna och deras religiösa liv i andra hand.1 Hos Wyclif fanns
den nonkonformistiska andan fullt utbildad, och själv var han
helt och hållet originell och avgörande i sitt inflytande. Han
framträdde nästan oförmedlat i historien (»the sun sprang to its
zenith at once»), och han är den store föregångaren och
banbrytaren för den egentliga reformationen och för
nonkonformis-men i senare delen av 1500-talet.2 För Clark blir den engelska
reformationen under Henrik VIII en »Quasi-Reformation»,
medan Wyclifs linje in i nonkonformismen är djupare och mera
biblisk.

En senare forskare i amerikansk kyrkohistoria, Thomas
Hall, härleder mycket bestämt hela den anglo-amerikanska
dis-sentertraditionen från Wyclif. Han är dess fader, ja, han är
hela den anglo-amerikanska protestantismens egentlige
upphovsman, under det att hans främste motståndare, ärkebiskop
Cour-tenay, för Hall är fader till den anglo-katolska linjen i engelsk
kyrkohistoria.3 Även Troeltsch närmar sig denna uppfattning
av Wyclif och anser honom som banbrytare för
troendeförsamlingen och sekttypen, medan hans idéer undergrävde
anstaltskyrkan.4 Ofta har puritanernas intresse för Wyclif iakttagits,
och man har även i senaste tid gjort jämförelser mellan dem
och lollarderna. Walter Schirmer skriver: »Was Lollarden und
Puritaner trennte, sind Sätze nebensächlicher Bedeutung
gegen-über der gemeinsamen Abneigung gegen eine Kirchenlehre, die
eine menschliche Vermittlung zwiscben dem einzelnen Menschen

1 H. W. Clark, History of English Nonconformity etc., I, s. 3 ff.

2 Ibdm, s. 23 ff. Förf. fastslår följande (s. 26): »It was at this its first
emergence that the Nonconformist spirit showed itself in fulness of purity
and power.» Här göres Wyclif till en separatistisk iöoo tals-puritan, vilket
icke är så ovanligt, som vi också snart ytterligare få se. buddensieg,
Johann Wiclif imd seine Zeit, s. 1, påpekar, hur högt John Milton satte
Wyclif.

3 Th. c. Hall, The Religious Background of American Culture,
s. 14 ff.

4 E. Troeltsch, Die Soziallehren der christlichen Kirchen und
Gruppen, s. 398 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1936/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free