- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiosjätte årgången, 1936 /
59

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Gunnar Westin, John Wyclif och hans reformidéer. Första delen - I. Wyclif som universitetslärare och kyrkopolitiker till 1377 - Kap. I. Drag i Englands politiska och kyrkliga liv i mitten av 1300-talet - 2. Kamp mot fattigdomsidealet och läran om dominium

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JOHN WYCLIF OCH HANS RF.FORMII1ÉER

87

till Avignon för att deltaga i det blivande jubelåret. Han hade
då i uppdrag av prästerskapet i den brittiska kyrkan att för
Klemens VI framlägga ett antal klagomål mot tiggarmunkarna.
I samband därmed fick han påvens uppdrag, enligt vad han
själv berättar i dedikationen till sitt arbete De pauperie
Salva-toris, att tillsammans med två andra doktorer utreda några frågor,
som länge diskuterats bland tiggarmunkarna. Det gällde
egendomen och ställningen till den frivilliga fattigdomen. Även
Ockham hade med iver försvarat de stränga franciskanernas
angripna och förkastade tes, att Jesus och hans apostlar hade
levat i fattigdom och att även hans efterföljare skulle göra
det. Resultatet av undersökningen lät vänta på sig, emedan
Fitz-ralph snart måste återvända till sin post på Irland, men han
hade dock börjat en egen studie av saken, »zelo elucidande
veritatis accensus».1 Ambetsuppgifterna fördröjde arbetet, och
dä det är dedicerat till Innocentius VI, torde det icke varit
fullbordat tidigare än 1353, sannolikt icke heller senare än 1356.2

Detta arbete, De pauperie Salvatoris, har med rätta
betecknats som en inledning till Wyclifs första stora arbete före hans
Summa, De dominio divino, och med skäl har det tryckts som
bilaga tillsammans med detta arbete.3 Fitzralph använder den
i medeltiden ganska vanliga dialogformen. Han hade funnit,
att alla munkar förklara sig följa Kristi och apostlarnas liv och
lära, men de hade olika regler, som också tolkats olika av olika
påvar. Detta berodde på den olika innebörd, som man inlade
i uttrycken dominium, proprietas, possessio och ius utendi.4
F"örst söker förf. göra en distinktion mellan dominium och
proprietas, dominium och possessio samt dominium och ius utendi.
Han invecklar sig i vidlyftiga resonemang om Gud som dominus,
beskriver närmare »istud divinum dominium» och dess konse-

1 Fitzralph, De pauperie Salvaioris, s. 273. Jfr nedan, noten 3.

2 R. L. poole, som ger dessa uppgifter i sin inledning till Fitzralphs
arbete (se nästa not), s. xxxiv ff., har tidigare i DNB antagit, att F.
fullbordade detta arbete under sin vistelse i Avignon 1357—60, men har vid
ett noggrannare studium av dedikationen kommit till den övertygelsen, att
det skrevs, innan F. 1356 lämnade Irland.

3 De dominio divino (utgivet av R. L. Poole), ss. 257—476, upptar
Fitzralphs arbete, böckerna I—IV.

4 I dedikationen har förf. summariskt angett innehållet i skriften.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1936/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free