- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiosjunde årgången, 1937 /
20

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Gunnar Westin, John Wyclif och hans reformidéer. Andra delen - II. Skärpt kamp och brytning med ortodox kyrkoåskådning (1377—1379) - 5. Åtgärderna mot Wyclif åren 1377—1378

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

38 GUNNAR WESTIN

häretiska, så äro Kristi tro och Skriftens sanning fullständigt
upplösta, och man sätter påven t. o. m. högre än Gud.1 De
världsliga herrarna böra motsätta sig sådana anspråk, icke blott
emedan de inkräkta på deras makt att från kyrkan indraga
donationer och gåvor, utan emedan de synas pålägga dem en
egyptisk träldom och fråntaga dem Kristi lags frihet. Han
manar energiskt till motstånd2, ty hur skall världen kunna bestå,
om påvens anspråk på den fulla nyckelmakten erkännes,
varigenom han kan ta välde över alla riken i världen. Påven bör
man stå emot, icke som påve och präst utan, om han håller
fast vid detta, »tanquam inimico Christi ecclesiæ et pessimo
antichristo».3 Även här förklarar Wyclif således påven vara
antikrist endast under en viss förutsättning, vilket också de
följande orden i sammanhanget vittna om. Han slutar sin skrift
med att hänvisa till apostlarnas tjänaregärning, till vilken hör
att leva rättfärdigt och fromt i evangelisk fattigdom.

Efter det nu sagda finner jag Netter Waldensis’ uppgift
ingalunda osannolik, att den ovan nämnda Libellus verkligen
inlämnades till parlamentet, d. v. s. parlamentet hösten 1377.4
Striden var redan öppnad, och vad var naturligare än att
Wyclif, som stod som rådgivare bakom parlamentets opposition mot
påven, skulle just i denna församling rikta en kritik mot dennes
bullor? Detta så mycket mer som saken där utnyttjats mot
Wyclif av den biskop, som fått underrättelse om bullornas
ankomst.5 Skriften, som i sin helhet är byggd på de 18 teserna,
vilka närmare förklaras, börjar med en högtidlig försäkran, att
författaren vill vara »christianus ex integro» och så länge han
lever med ord och gärning bekänna Kristi lag. Om han av
okunnighet eller av annat skäl hade felat något härutinnan,
återkallade ban detta och var villig att ta rättelse av kyrkan, den

1 Fasc. Ziz., s. 485.

2 »Eja, milites Christi, tam seculares quam clerici, et præcipue
pro-fessores paupertatis evangelicæ, et defensores usque ad sanguinem legis
Dei, state unanimiter amore cordati de retributione æterni præmii, et timore
stimulati ex obligatione æterni incendii cunctis qui istis blasphemiis, vel
agendo vel omittendo, consentiunt.» Ibdm, s. 488.

3 Ibdm, s. 490. Jfr ovan, s. 17, n. 2.

4 Se ovan, s. 17, noterna 4 och 5.

5 Se ovan, s. 18, n. 3.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1937/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free