- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiosjunde årgången, 1937 /
36

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Gunnar Westin, John Wyclif och hans reformidéer. Andra delen - II. Skärpt kamp och brytning med ortodox kyrkoåskådning (1377—1379) - 6. Wyclifs stora bibelapologi och hans arbete om kyrkan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

36

GUNNAR WESTIN

tidigare ivriga hänvisning till Skriften och velat bryta udden av
hans kyrkokritik och yrkande på evangelisk fattigdom genom
att debattera de exegetiska och isagogiska frågorna med honom.
Det gällde bildspråket, liknelserna och det oklara i Skriften.
Men han upprepar med energi sina satser om fattigdomskravet
och angriper häftigt det besittande andliga ståndet.
Framställningen röjer här som eljest en ingående bibelkännedom liksom
också en stor insikt i kommentatorers arbeten. Man blir
verkligen imponerad av Wyclifs förfarenhet i bibelstudiet. Hans
regler för detta äjo värda uppmärksamhet: Skriften skall förstås
ut ifrån det hela, från sammanhanget och från författarens
avsikter. Han avvisar också meningen, att om Skriften skall
erkännas som alltigenom sann, varje ord och varje bokstav måste
vara ingiven av Gud.1 Mot dem, som invända, att det stränga
kravet på Kristi efterföljelse också måste innebära, att man gör
underverk, svarar Wyclif, att man som kristen bör omvända
sig och andra, vilket också är ett underverk. Syndarens
rättfärdiggörelse är ett stort under.2 Ali ordstrid om Skriften är
gagnlös. Varje kristen bör studera den, då den är sanningen
(»omnis veritas»). Det är icke boken som sådan, som är den
heliga Skrift, utan det är det heliga innehållet och ändamålet,
som gör den helig.3 Som sådan är Skriften livets ord och är också
av Kristus betygad vara sann samt har i honom fullbordats.
Som en sådan livets bok hade icke Wyclif tidigare förstått
Skriften, men nu hade Herren av nåd uppenbarat dess rätta
förstående för honom.4 De troende, präster eller lekmän, män
eller kvinnor, ha har rättesnöret för sitt liv. En felaktig
uppfattning av Skriften leder till svåra missförhållanden. Skriften
är fides catholica, och kyrkans missförhållanden botas genom
den. Att förneka dess sanning är ett djävulskt konstgrepp
(»luciferina calliditas»). Ali häresi kommer av felaktig
skriftutläggning, liksom också alla missförhållanden i kyrkan ha sin
grund i den ringaktning av Skriften, som råder. Bland häreti-

1 Om bibelns historiska sida, I, s. 107 fr., s. 114 f.

2 I, s. 91. Han åberopar sig på Augustinus: »Justificare impium non
est minus miraculum, quam mundum noviter fabricare.»

3 I, s. III. Jfr s. 115 f.

4 I, ss. 114, 124.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1937/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free