- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiosjunde årgången, 1937 /
106

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Gunnar Westin, John Wyclif och hans reformidéer. Andra delen - III. Wyclifismen går sin egen väg (1380—1384) - 8. Nattvardsstriden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I O 2

GUNNAR WESTIN

Mot detta sätter Wyclif sin religiöst motiverade lära om
det andliga mottagandet av Kristus. Detta är den tredje av
de punkter, som ovan nämnts såsom huvudteser i Wyclifs
nattvardsåskådning. Det viktigaste i kommunionen är dess religösa
innebörd, den andliga upplevelsen. Han citerar andra, och han
konstaterar, att i nattvarden finnes »vita spiritualis non
ani-malis.»1 Det är fråga om ett andligt ätande av Kristi lekamen,
»ipsum fide formata spiritualiter manducare», ty Kristi lekamen
är det i sanning.2 Här visar sig Wyclif, påtagligen av religiösa
skäl, vara angelägen att starkt hävda Jesu reella, ehuru andliga
närvaro i nattvarden. Detta betonande av den andliga
realiteten kommer hos Wyclif till uttryck även i annat sammanhang,
då han påvisar »unionem Christi cum corpore suo mistico»,
d. v. s. den sanna kyrkan, och nattvardens betydelse i detta
fall. Genom tron mottager man Kristi andliga lekamen, vilket
för Wyclif tar karaktären av en mystikerupplevelse.3 Det
viktiga är, att Kristus är inneboende i själen, »cum finis huius
sacramenti sit quod Christus inhabitet animam per virtutes, sic
quod laycus memorans corpus Christi in celo, melius quam iste
sacerdos conficiens facit efficacius et eque vere sed modo alip
corpus Christi esse cum illo».4 En mer betecknande sats till
belysning av Wyclifs uppfattning om den subjektiva
upplevelsens förandligade sakrament torde man knappast kunna hitta i
hela hans rika produktion. Givetvis är med detta icke allt
sagt angående Wyclifs åsikter i dessa frågor.5 Men hans huvud-

1 De afiost., s. 117. På s. 74 talas om det osynliga brödet, som kom
ned från himmelen, och på s. 251 citeras Augustinus och talas om det
andliga ätandet: »Manducacio autem sacramentalis non proficit, nisi de
quanto subservit manducacioni spirituali, que fit in anima.» Jfr Wyclifs
uttalande redan i De Ecclesia, s. 458, angående det andliga mottagandet
av Kristus i sakramenten.

2 De apost., s. 166. Jfr s. 243.

3 De euch., s. 16 f.: »Nota eciam ulterius ad accepcionem spiritualem
corporis Christi quod non consistit in corporali accepcione, masticacione
vel taccione hostie consecrate, sed in pastione anime ex fructuosa fide
se-cundum quam nutritur spiritus noster in Domino.» Jfr s. 99: »Oportet enitn
quod sit spiritualis manducacio, ut dictum est, que consistit in pia
consi-deracione et grata, quomodo Christus passus est pro humano genere.»

4 De euch., s. 111 f.

5 Jfr ibdm, ss. 158 ff., 175 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1937/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free