- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiosjunde årgången, 1937 /
176

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Hans Cnattingius, Nicolaus Botniensis’ teser om Skriften 1584 och Uppsala mötes beslut

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I 6 2

HANS CNATTINGIUS

apostlarna några av böckerna, medan andra motsade detta,
lämnades frågan öppen (tes 43).

Vid övergången till följande avsnitt (tes 44—56), som sysslar
med skriftens auktoritet, tillräcklighet, klarhet och
tolkningsprinciper, stryker Botniensis ytterligare under, att det är G.
och N. T:s kanoniska skrifter, som bilda den kristna lärans
fullständiga kropp, integrum corpus (tes 44). Tes 45 innebär ett
avståndstagande från de påviska, som, sedan de förstört
Skriftens anseende, uppbygga sitt falska system med hjälp av senare
skrifter eller den kyrkliga traditionen. I tes 46 erkännes sedan
oförbehållsamt giltigheten av de aktuella slagorden om Skriftens
sufficientia eller perfectio: den innehåller allt vad en människa
behöver både för levernet och kunskapen om frälsningen.
Författaren framhåller också Skriftens evidentia och perspicuitas:
den är kortfattad och klar (tes 47 och 48).

Sina principer eller råd vid skrifttolkningen samlar Botniensis
i 7 punkter: 1) Främst må man besinna, att Skriftens mening
icke’ fattas av ratio utan genom trons ljus, varför vi under
brinnande åkallan böra nalkas Skriften, så att Gud genom sin
Ande avhöljer vår själs ögon (tes 49—50). 2) Flitig
bibelläsning och ständig meditation anbefalles (tes 51)- 3) Om något
i skriften är dunkelt, skall man jämföra det med ett klarare
ställe, och om flera meningar kunna råda om ett ställe,
föredrages den, som uppbygger mest (tes 52). 4) Språkkunskaper
äro nödvändiga förutsättningar för skrifttolkningen, ty vad man
icke förstår på ett språk, förstår man på ett annat (tes 53).
5) Rådfråga olika tolkar (tes 54)- 6) Alla omständigheter måste
tagas i betraktande (tes 55). 7) Se till vad som går fore och
vad som följer efter, men håll fr. a. stadigt i sikte författarens
avsikt, scopus (Augustinus) (tes 56).

Fornkyrkans auktoritet utreder Botniensis i teserna 57—61.
Vi få använda, skriver han, fornkyrkans consensus som
vittnesbörd, icke som granskare (censor) (tes 57), ty redan Origenes
ansåg, att fädernas tankar och uttydningar icke skulle förtjäna
någon tilltro utan Skriftens bekräftelse (tes 58). Ty medan
koncilierna och fäderna ofta lara vilse och motsäga varandra,
är Skriften alltid entydig, såsom Anden är en (tes 59 och 60).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1937/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free