- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettiosjunde årgången, 1937 /
297

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Granskningar och anmälningar - Rafael Holmström, Eerikki Eerikinpoika Sorolainen (Docent Ilmari Salomies)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 S 2 GRANSKNINGAR OCH ANMÄLNINGAR

stängd från tjänsteutövning åren 1599—1602. I fråga om den
nyaste forskningens resultat se bi. a. E. Anthoni, Till avvecklingen
av konflikten mellan hertig Karl och Finland (1935 och 1937).

Vid sin undersökning av biskop Eriks skrifter har författaren
ägnat ett drygt arbete åt klarläggandet av dessas litterära källor och
i allmänhet deras förhållande till den tidigare litteraturen.

[ fråga om handboken har saken varit enklast, emedan Ericus
Erici handbok med undantag för några enstaka, oväsentliga ändringar
är en direkt översättning av den svenska »Handboken», vars samma
år utkomna upplaga biskopen omnämner på titelbladet till sin handbok.

I stället är Ericus Ericis katekes (505 sidor) i ganska hög grad
ett självständigt verk av utgivaren. Den grundar sig på Luthers
Lilla katekes, men den innehåller vidlyftiga detaljerade förklaringar
av författaren över den kristna läran och det kristliga livet. Vid
författandet av dessa förklaringar har biskopen som förebilder använt
några av de viktigaste tyska katekesförklaringarna eller »exponierte
Katekismus», i synnerhet den av Luthers begåvade lärjunge Johan
Tetelbach eller Tittelbach författade berömda Das Gülden Kleinod.
D. Mart. Lutheri Catechismus. In kurtze Frage und Antwort
gefasset (1571), ur vilken han hämtat talrika citat. Ganska mycket
har Ericus Erici begagnat sig av Rostockprofessorn Davicl Chytraei
katekeser (ihågkommas bör, att biskopen hade studerat i Rostock
och därstädes vunnit magistergraden) samt Simon Musaei Das
Ka-techismusexamen.

De använda hjälpkällorna till trots har den lärde biskopen
utfört sitt arbete på ett anmärkningsvärt självständigt sätt, så att det
bildar en sammanhängande, verkningsfull helhet. Hans katekes har
haft en anmärkningsvärt stor betydelse under de följande tiderna.
Sålunda har biskop Terserus använt den såsom någon slags grund,
då han utarbetade sin svenskspråkiga katekes, Förklaring öfwer
Catechismum (Åbo 1663), som sedan Svebilius i sin tur haft som
hjälp i sitt katekesarbete.

Ericus Erici omfångsrika postilla innehåller 86 predikningar.
Förutom predikningar för kyrkoårets samtliga helgdagar ingå i
densamma betraktelser för festdagar tillägnade olika helgon, såsom
Andreas, Tomas, Stefanus, Johannes evangelisten, Menlösa barn,
Paulus, Matteus, Filippus och Jakob, Petrus och Paulus, Jakob,
Bartolomeus, den Helige Mikael, den Helige Simon och Alla helgon.
Predikningarna äro ganska långa och voro knappast avsedda att
framföras i hela sitt omfång utan för att läsas av prästerna och
andra bildade. I utläggningarna finns talrika exempel hämtade ur
den klassiska litteraturen, många latinska ordspråk samt flera hundra
citat ur kyrkofädernas skrifter.

Grunden för verket är biskopens egen lärdom och praktiska
hjärtefromhet. Vid utarbetandet av detsamma har han tillgodogjort
sig tidigare utkomna predikosamlingar. Såsom resultatet av sin

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:10:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1937/0315.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free