- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettioåttonde årgången, 1938 /
166

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nils Rodén, Herrnhutismen i Norrland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IÖ4

NILS RODÉN

Linderholm påpekar med rätta, att användandet av Sions
Sånger i Lillhärdal vittnar om herrnhutiskt inflytande.1 De
väckta i Härjedalen stodo utan tvivel i förbindelse med
Brödra-Societeten i Stockholm. I dess katalog för 1780- och
1790-talet finnes bland medlemmarna målaren Ole Ackerberg, som
var född den 8 augusti 1734 i nämnda provins och som år
1773 upptogs i församlingen.2 Det är emellertid ej härmed
givet, att de extatiska företeelser, som där förekommo i sådan
utsträckning, voro av herrnhutiskt ursprung. Visserligen kan
man på de flesta platser, där dylika extatiska fenomen
framträdde, påvisa förekomsten av herrnhutiska kretsar. Men man
kan samtidigt konstatera, att radikalpietistiska idéer där gjort
sig gällande.3 Religionssvärmeriet och de separatistiska ten-

ten säger, att ingen ogudaktig skall bekläda Christi ämbete och att ingen
ogudaktig gjör någon nytta utan skada, något som ban ansåg till full
evi-dens bevisadt genom de på trycket utgifna protokollen om striden mellan
Tolstadius och Stockholms konsistorium, som utvisade, att den senare hade
sista ordet ... Huru skall den dela Guds ord rätt, som hwarken känner
sitt eller andras siäla tilstånd som antingen är sofwande eller död i synden?»

På konsistoriets fråga angående omedelbara uppenbarelser från Gud
gav Thunborg endast försiktiga svar, vilket föranledde konsistoriet att
misstänka, att han i denna fråga ej talat ut sitt hjärtas mening. Konsistorium
fann, att det av hans talesätt: »Jesus som bor i mitt hjärta, säger mig det»;
»Jag känner wäl huru Jesus will hafwa Philosophien och huru han anser
förnuftet»; »Jag känner under sådan paroxysmus en innerlig glädje at Jesu
som bor i mitt hjärta» m. m. framginge, att han höll sig »wid några
omedelbara warkningar och af honom så kallade drifter, hysande samma tanke
som Pseudo Mystici, då de tala om Christus internus, ehuru han dertill
nekat». Härnösands domkapitels protokoll 15A> 1773 efter C. J. E.
Hassel-berg, a. a., s. 106.

1 E. Linderholms anmälan av Hasselbergs a. a. KÅ 1920—1921,
s. 287 ff.

2 Åckerberg gifte sig i oktober 1761 med Anna Lovisa Eckengren,
född 2A 1733 i »Närke Södermanland». Personalkatalog 1760—1869:
Ca-talog över Ev. Brödrasocieteten i Stockholm 1780- och 1790-talet. EvBSA.

3 H. Pleijel framhåller, att de extatiska fenomenen i Norra Åkarp och
Vittsjö i Skåne följde i den herrnhutiska väckelsens spår och nämner bl. a.
en snickaregesäll Christian Jubel, som 1779 kom till trakten och efter kort
tid tog ledningen av de extatiska kretsarna. Av Pleijels skildring framgår
emellertid, att Jubel hade typiskt radikalpietistiska idéer. Han.ansåg att
Skriften endast var »en död bokstaf, som icke vore annat än papper och
svart färg» och uppträdde kritiskt gentemot kyrka och prästerskap. Ad-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1938/0176.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free