- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettioåttonde årgången, 1938 /
189

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nils Rodén, Herrnhutismen i Norrland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HERRNHUTISMEN I NORRLAND 1 93

Den 22 juli reste Sten från Umeå och kom den 26 till
»bröderna Hazelius’ köttslige broder, kyrkoherden i Bergsjö».
Han uttalar i sitt resebrev om Hazelius och hans hustru, att
de båda äro ett par kära människor och att de äro hjärtliga
och barnsliga, av hjärtat små och tänka ringa om sig själva.
Aven på denna plats fann Sten några väckta och besökte en
del av dem i deras hem. Bergsjö var den sista plats, där han
stannade under sin Norrlandsresa. Efter en veckas uppehåll
fortsatte han den 2 augusti sin färd till Stockholm.1

Förbindelsen mellan Brödraförsamlingen och de norrländska
herrnhutarkretsarna knöts starkare, då Sten 1782 på nytt reste
genom Norrland. Även denna gång kom han från Finland.
Sedan han den 7 augusti lämnat Uleåborg, anlände han följande
dag till Torneå, där han liksom tre år tidigare tog in på
gästgivaregården. Till sin besvikelse fick han ej heller denna gång
träffa komminister Wiklund, som tillsammans med en del av
stadens borgare begivit sig sex mil ut på havet för att fiska
strömming.2

Däremot var han ofta tillsammans med komminister
Turd-fjæll, som blev »hjärtligt glad», då han på nytt fick se sin
herrnhutiske broder. Då Sten på lördagen besökte Turdfjæll
rörde sig samtalet hela tiden om att den egna rättfärdigheten
hindrade de flesta väckta från att glädjas över den genom Jesu
blodiga död förvärvade nåden. Erfarenheterna från den tid, då
Turdfjæll vandrade i »egen rättfärdighet» och »egna gärningar»
gjorde det möjligt för honom att fördjupa sig i detta ämne.
Då han följande dag skulle predika över texten om fariseen
och publikanen kände han även av den anledningen behov av
att få denna fråga så klarlagd som möjligt. Den predikan,
som han sedan höll nämnda dag, utgjorde också enligt Stens
uppfattning »en riktig beskrivning på den egna rättfärdigheten»
och framställde »mycket skönt Frälsarens blodiga rättfärdighet».3

Efter gudstjänsten kom han till Stens bostad för att föra
denne över älven, varefter de tillbragte hela dagen i Turdfjælls
hem. En ung präst vid namn Emanuel Ohrling var också när-

1 Ibdm.

2 A. Sten, Reise nach Åbo 1782. R. 19. F. a. 13, 2. ABUH.

3 Ibdm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1938/0199.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free