- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettioåttonde årgången, 1938 /
195

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nils Rodén, Herrnhutismen i Norrland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HERRNHUTISMEN I NORRLAND 1 93

kvällen riktade han till Hazelius’ barn en enträgen vädjan att
rätt bruka sin nådetid och helt offra sig åt Frälsaren.1

Den 21 september fortsatte Sten sin resa och kom samma
dag till »en gästgivaregård, där man byter hästar».2 I en
resebeskrivning, som är skriven fyra år senare, omtalar han, att
han besökte samma plats och meddelar där, att det var
Enånger.3 Då han hade hört, att frun i gästgivaregården »hade
Frälsaren kär», tog han in där och fick under samtal med
henne bekräftat, att hon tillhörde de väckta.4 I Enånger hade
två drängar och en tjänsteflicka, som kommit från Härjedalen,
hållit sammankomster i början av 1776. Den första tiden
märktes intet oroväckande. FIos församlingens kyrkoherde Per
Hambræus och hans hustru Christina Elfvik fingo de väckta
uppmuntran och stöd. Kyrkoherdefrun sades t. o. m. ha varit
ledare av sammankomsterna. Efter någon tid började
emellertid, enligt vad som upplystes vid prostvisitationen den 27 sept.
1778, hoppande, handklappande och svimningar att förekomma
vid mötena.5

1 Ibdm. Mellan Brödraförsamlingen i Stockholm och de väckta i
Hälsingland rådde, såsom förut nämnts, livliga förbindelser. Förutom
släkterna Hazelius, Hambræus och Hulphers bör i detta sammanhang även
nämnas »broder» Jöns Flintenberg. Han var född 5/i 1720 i Hälsingland och
kom genom bekantskapen med »bröderna» på det »evangeliska spåret», så
att han fick en »levande erfarenhet av den nåd, som ur Jesu sår flyter för
de arma syndarna». Flintenberg kände som sin särskilda uppgift att dela
ut uppbyggliga böcker, »som han spridde i hela landet». Han dog 3/7 1801.
Bericht von der Brüder Societät in Stockholm von dem Jahre 1801. R. 19.
F. a. 9. ABUH.

2 Ibdm.

3 A. Sten, Kurze bericht von unsere Reise von Gothenburg" tiber
Stockholm Wäster- och Österbotten nach Åbo und Stockholm zurück. R. 19.
F. a. 13, 6. ABUH.

4 A. Sten, Reise nach Åbo 1782. R. 19. F. a. 13, 2. ABUH.

s C. J. E. Hasselberg, Norrländskt fromhetslif pä sjuttonhundratalet,
s. 158. Per Hambræus var född 1716 i Norrala, blev kyrkoherde i
Enånger 1768 och avled 1784. Hans hustru var dotter till kyrkoherden i
Norrala, Lars Elfvik, som redan 1718 och 1719 tycks ha trätt i beröring
med pietisterna i Stockholm och sannolikt även med Tolstadius själv.
Radikalpietistiska idéer hade senare vunnit insteg i Hälsingland. Det är
sålunda ej uteslutet att kännedomen om Tolstadius’ skrifter och
radikalpie-sismens åskådning predisponerat Christina Elfvik för en välvillig inställning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1938/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free